Vlantana:

Chauffören får sparken

Vlantana har via e-post hört av sig till Proffs. De förklarar att de har läst våra artiklar och framför samtidigt, å chaufförens vägnar, en ursäkt till det svenska folket.
Vidare berättar Vlantanas trafiksäkerhetsansvarige, Algimantas Sniepis, att företaget har en tydlig och specifik alkoholpolicy.
- Syftet med policyn är att säkerställa säkerheten på vägarna genom att fortlöpande utbilda vår personal. Att dricka alkohol är helt oacceptabelt i vårt bolag, skriver han.

Chauffören från Vlantana var rejält berusad när han greps i lördags. Fordonet på bilden är inte det som fastnade på gräsmattan i Glumslöv. Fotograf: TransportMagasinet

Höga beviskrav ledde till frisläppande av litauern

"Kan få konsekvenser för domstolarna"

Häromdagen grep polisen en litauisk lastbilschaufför i skånska Glumslöv. Vid OKQ8-macken, närmare bestämt. Med en promillehalt på 2,41 och det faktum att chaufförens långtradare stod fastkörd på ett grönområde intill bensinstationen, föranledde gripandet.
Åklagaren tvingades lägga ner förundersökningen om misstänkt grovt rattfylleri, i brist på hållbar bevisning. Trots att man enligt uppgift har plockat ut information från den digitala färdskrivaren i fordonet, är polisen av uppfattningen att ett förarkort inte håller som bevisning i en domstol.

Fotograf: Volvo Lastvagnar AB

Chockbesked i morse:

Volvo effektiviserar – 4 400 tjänster ska bort

4 400 tjänster ska bort från Volvokoncernen. Det meddelar AB Volvo idag. Hur många tjänster som försvinner i Sverige, kan bolaget inte svara på för tillfället.
Neddragningarna kommer sannolikt främst att drabba konsulter som företaget hyr in och genom så kallade "frivillighetslösningar". Frågan är om det kommer att räcka?
Klockan 9 nu på torsdagsmorgonen höll AB Volvo en presskonferens i Tändstickspalatset i Stockholm.