Statliga väg- och anläggningsföretaget Svevia AB döms att betala 300 000 kronor i företagsbot för miljöbrott. Detta sedan man hade eldat diverse avfall på ett upplagsområde i Övertorneå. Eldningen ledde bland annat till att extremt giftiga dioxiner bildades.
Fortsätt att engagera er - men...
Viktigt att rikta kritiken åt rätt håll
Den uppmärksamhet som våra artiklar om Vlantanas "Glumslövschaufför" har fått, är av sällan skådat slag. På ett tydligt sätt visar det hur seriöst våra läsare, både chaufförer och åkare ? men även folk som står utanför branschen, tar på trafiksäkerheten i allmänhet och på rattfylleri i synnerhet. Det gör då åtminstone mig väldigt stolt över en bransch som jag själv varit en del av under i princip hela mitt yrkesverksamma liv (först som yrkeschaufför och därefter, de senaste tio åren, som chefredaktör på Proffs).
Thomas Morell:
Polis och åklagare, det blir nog till att tänka ett varv till
Jag har läst artiklarna om den förare som var misstänkt för grovt rattfylleri. Proven visade på en mycket hög koncentration av alkohol i kroppen, hela 2.41 promille.
Ett par dagar efter gripandet släpptes föraren och åtalet lades ner. Reaktionerna på åklagaren beslut blev kraftiga och det är ingen överdrift när man säger att internet och telefoner speglade människors raseri över beslutet.
Vlantana:
Chauffören får sparken
Vlantana har via e-post hört av sig till Proffs. De förklarar att de har läst våra artiklar och framför samtidigt, å chaufförens vägnar, en ursäkt till det svenska folket.
Vidare berättar Vlantanas trafiksäkerhetsansvarige, Algimantas Sniepis, att företaget har en tydlig och specifik alkoholpolicy.
- Syftet med policyn är att säkerställa säkerheten på vägarna genom att fortlöpande utbilda vår personal. Att dricka alkohol är helt oacceptabelt i vårt bolag, skriver han.
Skräckfilm ska locka fler till Scanias förartävling
Nu tar även Scania klivet in i "filmbranschen". Södertäljeföretaget vill via Youtube marknadsföra sin stora förartävling med filmen "Cargo Madness".
Arbetsrelaterade dödsolyckor minskar
- men inte bland lastbilschaufförer
Förra året dödades totalt 33 personer i arbetsplatsolyckor i Sverige enligt preliminära uppgifter från Arbetsmiljöverket. Sju av de omkomna var lastbilschaufförer. Till dem ska läggas två utländska chaufförer som inte räknas in i statistiken.
Höga beviskrav ledde till frisläppande av litauern
"Kan få konsekvenser för domstolarna"
Häromdagen grep polisen en litauisk lastbilschaufför i skånska Glumslöv. Vid OKQ8-macken, närmare bestämt. Med en promillehalt på 2,41 och det faktum att chaufförens långtradare stod fastkörd på ett grönområde intill bensinstationen, föranledde gripandet.
Åklagaren tvingades lägga ner förundersökningen om misstänkt grovt rattfylleri, i brist på hållbar bevisning. Trots att man enligt uppgift har plockat ut information från den digitala färdskrivaren i fordonet, är polisen av uppfattningen att ett förarkort inte håller som bevisning i en domstol.
Långa fängelsestraff för ”dieselliga”
Det blev fängelse i 2 år och 6 månader vardera för de två huvudmännen i den dieselliga som härjade i Norrbotten och Västerbotten under förra våren och sommaren. De döms för att vid 21 tillfällen ha stulit sammanlagt 116 000 liter diesel till ett värde av drygt 1,2 miljoner kronor.
Rattfyllerister ett hot mot trafiksäkerheten
Att rattfylleri är ett hot mot trafiksäkerheten är något de flesta är klara över!
Är det dessutom fråga om en rattfull förare i ett tungt fordon, torde det stå utom allt rimligt tvivel, att det är en veritabel dödsfälla som rullar fram på vägen.
Litauer hade 2,41 promille
- åklagare Dagnevik saknar bevisning
I lördags, den 8 februari, vid 23-tiden, körde ett trailerekipage in på Q8 vid Glumslöv strax söder om Helsingborg. Han hamnade ute på gräset och kom inte loss varpå personal ringde polisen. När de anlände, visade sig chauffören vara så berusad att han knappt kunde stå på benen.