Mercedes transportbilar hade en positiv försäljningsutveckling förra året. Totalmarknaden sjönk med fem procent men Mercedes marknadsandel steg från 7,8 till 8,9 procent.
Chalmers:
Långa lastbilar inblandade i färre svåra olyckor än korta
Lastbilar med en totallängd mellan 18,76 och 25,25 meter är mer miljövänliga än kortare "europeiska" lastbilar. Forskning vid Chalmers visar nu att de också är minst lika säkra i trafiken. I Sverige pågår försök med ännu längre lastbilar.
Åkarens julklapp:
Du får sparken – God jul – och hälsa familjen!
Mitt namn är Per Petersson, jag bor i Skånes Fagerhult och med denna text ska jag försöka beskriva det värsta jag har varit med om under mina 16 år i chaufförsyrket.
Fredagen den 20 december fick jag ett sms jag inte trodde någon arbetsgivare skulle kunna förmå sig att skicka...
Sveriges Åkeriföretag:
Ökad efterfrågan på godstransporter
En tredjedel ser en ökad efterfrågan på godstransporter, samtidigt tycks lönsamheten ha förbättrats något. Det visar Sveriges Åkeriföretags senaste Åkeribarometer.
Motormännen:
Alkobom – Årets (h)julklapp
Den automatiska nykterhetskontrollen vid hamnen i Göteborg är en framgång. Detta uppmärksammas bland annat av Motormännen som ger utmärkelsen "Årets Hjulklapp" till MHF för deras arbete med alkobommarna.
EU hotar stoppa långa och tunga lastbilar
Det var i april som EU-kommissionen lade fram ett förslag till nytt direktiv (EU-lag) när det gäller vikt och längd på lastbilar, vilket innebar att fordon längre än 18,75 meter och tyngre än 40 ton inte ska få köras i gränsöverskridande trafik, till exempel mellan Sverige och Danmark eller Sverige och Finland.
Klädseln säger en del om vem du är
Hur skulle du dömt i ett autentiskt fall med en nakenbadare? Tänk dig en lugn scen med en simbassäng där tre kvinnor och en flicka simmade omkring. De tränade simning och hade väl inte tänkt sig att något särskilt dramatiskt skulle inträffa. I en bastu intill hade en man enligt uppgift suttit och druckit alkohol. Till att börja med hade mannen kommit ut ur bastun med en handduk svept om sitt underliv och suttit och pratat med kvinnorna.
Har vi ett fotbollsproblem i branschen?
Då lägger vi snart ytterligare ett år bakom oss, ett år som faktiskt känns som ett av de bättre i ?nya? TIA:s historia.
En av årets höjdpunkter kan jag nog säga var när vi blev inbjudna till trafikutskottet i Stockholm. Att få berätta om vår situation för våra politiker kändes positivt, i synnerhet eftersom vi upplevde det som att man faktiskt lyssnade på oss.
Diodlampor vs olaga yrkesmässig trafik
Om vi bortser från frågan om lagen kommer att ha någon betydelse ur ett trafiksäkerhetsperspektiv eller inte, kan vi istället fundera på hur polisen ska kunna kontrollera att du faktiskt håller fingrarna borta från din älskade nalle när du kör.
Andreassons Åkeri fälldes av Arbetsdomstolen
Transportarbetareförbundet har tvistat med Andreassons Åkeri i Veddige huruvida en polsk chaufför var anställd eller egenföretagare. Arbetsdomstolen ger nu Transport rätt och dömer åkeriet att betala 100 000 kronor i allmänt skadestånd för kollektivavtalsbrott.