Äldre färdskrivare som inte varnar när den tillåtna körtiden överskrids, eller inte begär att start- och slutland ska anges när arbetspasset påbörjas och avslutas, fritar inte föraren från ansvar. Det visar två färska domar från Hovrätten för västra Sverige. Däremot sänker Hovrätten bötesbeloppen jämfört med vad åklagarna begärt ? i båda fallen.
Proffs provkör nya FMX
Sedan i juni har Volvo kört en stenhård introduktion av nya FMX. Man började med den egna organisationen som säljare och servicetekniker.
Lika stenhård var provkörningen på olika tuffa banor inom Kållereds bergtäkt söder om Göteborg, där tidningen Proffs så klart tog chansen att testa bilen.
Danmark följer Sverige om klimatsmarta farligt godstransporter
Danmark ansluter sig till FNs multilaterala avtal M262 och M263. Därmed följer grannlandet svensk åkerinärings "klimatsmarta" transporter av farligt gods med
effektiva modulfordon.
- Både fordon med dolly, men också de som har link eller påhängsvagn med kärra, säger Mårten Johansson, teknikchef i Sveriges Åkeriföretag.
Poliser som struntade i farlig lastbilsbogsering riskerar straff
En morgon i slutet av januari i år, bevittnar chauffören Markus Malmström en lastbilsbogsering som skedde i hastigheter omkring 90 km/tim. Han ringde polisen, som åkte ut och bevittnade tilltaget, men som valde att vända hem igen utan att stoppa fortsatt färd.
För detta riskerar poliserna nu att straffas.
Grov rattfylla hindrades av alkobom
Måndag morgon stoppades en lastbil av alkobommen i Stena Lines tysklandsterminal i Göteborg. Chauffören var synbart påverkad och misstänks nu för grovt rattfylleri - alltså över 1,0 promille alkohol i blodet.
Volvo tvingas till omfattande sparåtgärder
Volvokoncernen har beslutat föra samman ett antal åtgärder i ett koncernövergripande effektiviseringsprogram. Programmet omfattar både neddragningar av antalet anställda och konsulter på tjänstemannasidan samt effektiviseringar i det globala industrisystemet.
Ingemar Eriksson, SÅ:
Medan regeringen utreder härjar buset fritt
Regering och riksdag har det yttersta ansvaret för landets väl och ve. Att kunna bedriva företagande torde vara en självklarhet, men så är inte situationen idag. Brott skall inte löna sig, den uppfattningen ställer majoriteten av svenska folket upp på.
Men när det gäller transporter blir situationen något märklig. Helt plötsligt är det OK att det stjäls diesel, att fordonen rullar med allvarliga tekniska brister och att tillstånd för yrkesmässig trafik saknas.
Freddan och Marilyn – årets vinnare av ”Proffsbilen”-priset!
Gråbo Trophy 2013 hölls den gångna helgen. Den nionde "trophyn" i ordningen. Årets "Proffsbilen"-buckla, ett pris som instiftats av tidningen Proffs, togs känslosamt emot av Freddie Pettersson på OCT AB på lördagskvällen.
Försäkringsbranschen måste ställa högre krav
Sista veckan i augusti var jag inbjuden till Datachassis konferens om transportsäkerhet och demonstration av företagets produkter. Glädjande var att det blev fullt hus med deltagare och många intressanta personer deltog, samt att även fackmedia var väl representerade.
Fel signaler med ”lönsamhetsdebatt” bland miljonekipage?
Detta hopplösa väntande och vältande av frågor och svar gör mig och många andra både frustrerade och nedstämda? Frågan är, vad görs i maktens korridorer för att rädda svensk åkerinäring? Varför säljer man så fegt ut oss och vår näring till lägstbjudande? För det är precis vad man gör idag.