Scania och Siemens har inlett ett samarbete som innebär att man drar nytta av varandras kunskaper i syfte att ta fram en lastbil som kan drivas med el via strömavtagare av samma typ som på järnvägen.
Riskvärderingssystem ska öka laglydigheten
Nästan alla kontrollerade lastbilsförare har giltiga körkort och yrkeskompetensbevis och är nyktra. Däremot kör 40 procent alldeles för fort, 50 procent bryter mot bestämmelserna om kör- och vilotider och 20 procent har problem med lastsäkringen.
Det är några resultat som Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen redovisar i en rapport till regeringen.
Hovrätten dömer sophämtare för brott mot bälteslagen
De två sophämtarna struntade i bilbältet ? de skulle ju bara köra 600 meter till nästa hämtning. På väg dit stoppades de av polis, just för att de inte använde bälte.
Ystads tingsrätt friade sophämtarna med hänvisning till en undantagsbestämmelse i Vägverkets föreskrifter. Undantaget gäller inte förklarar nu Hovrätten över Skåne och Blekinge och dömer dem att böta 1 500 kronor vardera.
Chaufför friad i färdskrivarmål
En 44-årig chaufför från Ystad åtalades för att vid sex tillfällen inte ha knappat in start- och slutland på färdskrivaren. Penningböter på 10 000 kronor var lämplig påföljd ansåg åklagaren, men Göteborgs tingsrätt tycker annorlunda och friar nu chauffören.
Ny ”smartare” version av I-See
Volvo Lastvagnar introducerar nu en ny, uppdaterad version av I-See ? ett system i Volvo FH som sparar bränsle vid körning i backar. Den nya versionen hämtar aktuella uppgifter om vägens topografi trådlöst från en central server, vilket gör att alla lastbilar som har I-See får tillgång till samma bränslebesparande information.
PNO satsar på rullande verkstäder
Nu satsar traileruthyraren PNO på "rullande verkstäder". Tre enheter i form av servicebilar med den senaste tekniken, är redo att rulla ut dygnet runt.
? Vi kan erbjuda verkstadens service även på vägarna. Mitt i natten om så behövs, säger Martin Nielsen, teknisk chef hos PNO.
3-månaders ”FH-turné” drar igång i mars
Volvos storslagna lansering av sin nya FH-modell under fjoråret, fortsätter nu ? med mer fokus på slutanvändaren. För även om tusentals kunder och återförsäljare redan har haft möjlighet att "klämma och känna" på bilen, är det först nu man ger sig ut på riktigt bred front mot förare och åkerier.
Den perfekta samhällsmedborgaren – en buse!
På annat sätt än så som rubriken lyder kan man inte tolka myndigheters och försäkringsbolags agerande.
Att vistas ute i trafiken med bromslösa och falskskyltade fordon är för de flesta fråga om allvarliga brott Att fordonen dessutom är avregistrerade sedan fem år och därmed inte kan skattas och försäkras gör det hela än allvarligare.
Transportbranschen skämmer bort transportköparna
Kan vi hoppas på att 2013 blir året då transportsäkerhet börjar gå från prat till handling? Jag känner att intresset för transportsäkerhet ökar för varje år som går. I mitt uppdrag för Sveriges Åkeriföretag arrangerade vi den elfte transportsäkerhetskonferensen och nu i SÅ:s regi. Vi hade nöjet att bjuda in bland annat polisen. Polisen som ju tidigare har varit arrangör.
Tingvall, du borde komma ut i verkligheten
Den här vintern kommer antagligen att gå till historien som en fruktansvärt dåligt ?väghållningsvinter?. Inte bara den fruktansvärda olyckan på Tranarpsbron utan många andra olyckor hade nog kunnat förhindras om Trafikverkets inhyrda näringsidkare fått tillstånd att utför sitt jobb ordentligt. Det ska väl sparas pengar antar jag, men hur mycket spar staten om det omkommer och skadas kanske hundratals personer på grund av icke tillräckligt underhållna vägar?