Nu verkar det som att vintern börjar ge upp och packa ihop. Men vis av erfarenhet så tror jag tyvärr att vi får uppleva några små ?återfall?.
Det positiva är att vi nu, åtminstone enligt almanackan, har gått in i vårmånaderna.
Varför lägga pengar på något som man inte vill rädda?
Frågan är bara vem den tänkta arbetsgivaren är. Läser man vidare i Arbetsförmedlingens pressmeddelande, nämns några bussbolag men också två godstransportföretag samt Försvarsmakten.
Scania Streamline
Ny serie lastbilar presenteras idag
Scania presenterar idag en ny serie lastbilar, Streamline, som med förfinad teknik och nya lösningar ska göra det möjligt för Scaniakunderna att minska bränsleförbrukningen med upp till åtta procent på sina fjärrbilar.
Hajfena från Malux fixar kommunikationen
Örnsköldsvikföretaget Malux har nu tagit fram en ny generation av sin multifunktionsantenn, Shark 2.
Vänsterpartiet:
Skärp reglerna mot utnyttjande av utländska lastbilschaufförer
Vänsterpartiet kräver en rad åtgärder för att stoppa lönedumpingen och utnyttjandet av utländska lastbilschaufförer som arbetar i Sverige. Utländska chaufförer utnyttjas hänsynslöst med usel betalning och dåliga arbetsvillkor, och vissa svenska åkerier använder systematiskt chaufförer från andra EU-länder med F-skattsedel. Granskningen av åkeribranschen i SVT:s Uppdrag granskning understryker behovet av snabba insatser, skriver partiet i ett pressmedelande.
Är det intelligent att köpa transporter för 50 kronor milen?
SVT:s Uppdrag granskning, som handlade om hur utländska förare utnyttjas under slavliknande förhållanden, bekräftade det som de flesta i transportbranschen redan vet. Att stora delar av den svenska åkerinäringen riskerar att försvinna och att de ersättningar som åkerierna får för sina transporter är pressade till långt under lönsamhetsnivå.
Schenker i kvällens Uppdrag granskning:
Vi betalar 52 kronor per mil
Kvällens Uppdrag granskning på SVT1 handlar om underbetalda utländska chaufförer som kör vägtransporter i Sverige. I reportaget avslöjas bland annat hur mycket ? eller snarare hur lite ? några av landets största speditörer betalar sina transportörer.
Programmet lär innebära att exempelvis Schenker har ett digert arbete framför sig i att försöka återupprätta sin heder.
Lastbilar överlämnades under högtidliga former
Under helgen samlades drygt 100 åkare från Sverige, Norge och Danmark på Liseberg i Göteborg. Här hämtade man upp sina nya FH-bilar.
I samband med överlämnandet av lastbilarna, fick Proffs även tillfälle att testa systemet "Kollisionsvarning med nödbromsning".
Nya FM följer i ”storebror” FH:s spår
Ungefär samtidigt som Volvos FH-karavan rullar ut, presenterar man ytterligare en ny lastbilsmodell, Nya FM. Förutom de karaktäristiska dragen från FH, har FM-bilen även fått ärva andra egenskaper och tekniska lösningar, som till exempel en mer ombonad förarmiljö och "Dynamic Steering" ? som kombinerar den hydrauliska servostyrningen med en elektroniskt reglerad elmotor på styrstången.
Hög nostalgifaktor i ”Stinas” garage
Tillsammans med sin bror, "Långben", äger han ett stort antal gamla personbilar och lastbilar. Och faktiskt även en turistbuss, som i sanningens namn har sett sina bästa dagar. Men många av de andra fordonen håller en klass som antagligen hade slagit många proffsutställare på fingrarna.
Bröderna driver också ett åkeri ihop sedan 1986, BJ Åkeri AB, som har elva lastbilar i trafik, två stora garage, varav ett med verkstad. Snacka om ett motorintresse som har gått lite över styr!
- Jag är inte alls intresserad av motorer, egentligen, säger Carl-Erik "Stina" Johnsson.