Däckkoncernen Michelin presenterade på IAA i Hannover nya däckgenerationer för lastbilsekipage. De nya däcken lanseras under namnet Michelin X Line Energy och är tänkta för lastbilar som används i fjärrtransporter. Förväntningarna på däcken är ett ännu lägre rullmotstånd, som i sin tur ska leda till lägre bränsleförbrukning.
Ny maut för Euro 6 tidigast om ett år
Den tyska trafikministern, Peter Ramsauer (CDU), har meddelat att en billigare vägskatt (maut) för bilar med Euro 6-motorer kommer tidigast den 1 oktober 2013.
Polisbilstjuv döms till samhällstjänst
När polisen skulle gripa två misstänkta dieseltjuvar utanför Munkedal lyckades en av dem stjäla polisbilen och smita. Senare på natten tog han sig till polisgården i Uddevalla och stal sin egen bil, som polisen tagit i beslag. Den 23-årige mannen har nu dömts till skyddstillsyn med samhällstjänst 100 timmar.
Sandab i konkurs
Påbyggaren Sandab i Skottorp har försatts i konkurs. Nu jobbar advokat Håkan Gustavsson med att hitta någon som vill köpa företaget.
IT-omläggning strular till det för Bilprovningens kunder
Bokar om 18 000 kunder
Den 1-4 november genomför Bilprovningen en omläggning av IT-systemen inför försäljningen av delar av stationsnätet. Kunder som är inbokade under dessa dagar kommer att erbjudas nya tider för att besiktningen ska kunna genomföras så smidigt som möjligt. Sammanlagt rör det sig om 18 000 kunder.
Skaraslättens dotterbolag i konkurs
Skaraslättens Transport AB:s dotterföretag GCT Containerdepå AB har begärts i konkurs.
Det är det andra företaget i den så kallade Skaraslättshärvan som dukar under. I mars begärdes åkeriföretaget Quatron AB i konkurs.
Stockholm Truck Meet ”flyttar hem”
Stockholm Truck Meet hölls i år för första gången utanför Stockholmsområdet. Nästa års evenemang har tidigare aviserats att hållas i Kjula, strax utanför Eskilstuna, men arrangören väljer nu att istället "flytta hem".
Mångmiljonkrav mot västsvenska åkerier
Skatteverket riktar nu krav på över 50 miljoner kronor mot fyra stora västsvenska åkerier och 372 utländska chaufförer som kört för dem.
Chaufför friad från misstanke om otäckt last
Rättegången mot den chaufför från Närke som misstänktes ha orsakat skador på en bakomvarande personbil genom att inte ha täckt sin last av kalksten slutade i något av antiklimax, och friande dom. Nyköpings tingsrätt konstaterade nämligen att ingen säkert kunde peka ut vilken lastbil det var som "blästrat" personbilen.
Bilbältesärende till Hovrätten
De två sophämtarna struntade i bilbältet ? de skulle ju bara köra 600 meter till nästa hämtning. Efter ungefär 500 meters körning stoppades de av polis, just för att de inte använde bälte.
Sophämtarna åtalades, men friades av Ystads tingsrätt med hänvisning till en undantagsbestämmelse i Vägverkets föreskrifter. Helt fel anser åklagaren, och tar målet vidare till hovrätten.