Vad ska en arbetsgivare betala efter en arbetsplatsolycka, vad är en rimlig företagsbot?
Sten Olofssons Åkeri AB dömdes att betala 300 000 kronor i företagsbot för arbetsmiljöbrott. Boten borde vara högst 150 000 ansåg åkeriet och överklagade, och nu har Högsta domstolen beslutat pröva frågan om företagsbotens storlek.
TMA-skyddat bärgningsarbete utökas?
Arbetsmiljöverket är på väg att utöka sitt förbud mot bärgningsarbete som inte utförs med hjälp av ett skyddsfordon. Tidigare förbud gällde E4 inom Stockholms län. Nu är, i ett första steg, ett liknande förbud på gång för fler vägsträckor inom Stockholms och Uppsala län. I ett senare steg kan förbudet utökas till andra hårt trafikerade eller olycksdrabbade vägar runt om i landet.
Dessa meningslösa omkörningar…
Länge har jag förordat att förare av ett tungt fordon aldrig ska tillåtas göra en omkörning utan att först ha förvissat sig om att det kan ske utan men för annan trafik. Det är naturligtvis de onödigt långdragna, irriterande och sinkande omkörningarna jag syftar på.
Är det fritt fram att begå brott i vägtransportbranschen?
Hösten är här och all verksamhet inom transportbranschen är i full fart.
Jag har förmånen att ge föreläsningar på Handelshögskolan i Göteborg och Yrkeshögskolor (YH) inom transport och logistik, samt utbildning av säkerhetsfolk.
Under hösten har jag varit handledare åt två studenter från RiskhanteringsAkademien en YH-utbildning i Mölnlycke. De har gjort en studie om transportsäkerhet ? En insyn i den svenska vägtransportbranschen. Studien har gått ut till alla branschtidningar och vi får se vilka som publicerar valda stycken ur materialet.
Vi ses i Göteborg den 1 december!
Nu är det dags! TIA har tillsammans med Sveriges Åkeriföretag och Transport avd 3, tänkt oss en demonstration i Göteborg. I skrivande stund är vi mitt uppe i planeringen, men när du läser det här, är det endast några dagar kvar tills startskottet går, om allt klaffar. Så håll utkik på vår hemsida och på facebook, där försöker vi att hålla er alla så uppdaterade det bara går.
Gör demonstrationer skillnad..?
Vinterdäckskrav på tunga fordon
Regeringen har i dag fattat beslut om vinterdäckskrav på tunga fordon. Förändringen träder i kraft den 1 januari 2013 och innebär att alla tunga fordon som trafikerar Sverige ska vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar under perioden den 1 december ? 31 mars när vinterväglag råder.
Rökning är skadligt – även för dieseltjuvar
Rökning är skadligt ? det har två litauiska män i 20-årsåldern fått erfara. Kvarlämnade fimpar har bundit dem till flera brottsplatser i södra Sverige, och de har nu åtalats för att bland annat ha stulit drygt 9 000 liter diesel och ett aggregat till en skogsavverkningsmaskin värt omkring 600 000 kronor.
Helsingborgspolisen beslagtog polskt trailerekipage
I förra veckan beslagtog polisen i Helsingborg ett polskt dragbilsekipage. Man misstänker att trailern kan vara stulen från Möllers Åkeri AB i Höganäs.
Vägtransportbranschen laddar upp för demonstration
Nisse Petersson, TIA: Detta får bli det sista fredliga försöket!
Lördagen den 1 december kommer åkare och chaufförer att genomföra en demonstration i Göteborg. Syftet är att göra politiker medvetna om den svåra konkurrenssituation som råder inom vägtransportbranschen. Initiativtagare till aktionen är Truckers International Association, TIA, Sveriges Åkeriföretag, SÅ, och Transportarbetareförbundet avd. 3 i Göteborg.