Volvo Lastvagnar presenterar nu en motor anpassad för de tuffa miljökraven Euro 6. Utsläppen av kväveoxider sänks med 77 procent och partikelutsläppen halveras. Euro 6 kommer på Volvos D13-motor med 460 hk, som i dag utgör hjärtat i mer än en tredjedel av alla Volvo-lastbilar.
Dagsböter för dieselstöld
En 51-årig man har dömts till villkorlig dom och 80 dagsböter för att med hjälp av en specialutrustad gammal distributionsbil ha stulit över 2 000 liter diesel från Norsk Hydro i Västervik.
Reparationen blev dyr som ”Catten”
Det började i maj 2006 med en överhettad Cat C9-motor på en av Pålgård & Söners hjullastare, och en omtvistad verkstadsräkning på 281 577 kronor. Det slutade för någon vecka sedan med att verkstadsföretaget Pon Equipment AB tvingas betala rättegångskostnader på runt 3 miljoner kronor, på grund av en icke fackmannamässig felsökning.
Aktiva stödsystem ökar trafiksäkerheten
Nya aktiva stödsystem i fordon ger goda resultat ute i verklig trafik visar en omfattande studie som Forskningscentrumet Safer vid Chalmers har gjort. För en personbil med adaptiv farthållare och kollisionsvarnare minskar exempelvis risken för att på motorväg köra på fordonet framför med upp till 42 procent. För lastbilar minskar risken med 15 procent.
Chaufför åtalas för att ha stulit 120 000 liter diesel
En chaufför från Skövdetrakten har åtalats misstänkt för att under ett par års tid ha stulit över 120 000 liter diesel från sin arbetsgivare, Hoyer Svenska Petrolog AB. Värdet på det stulna uppgår till drygt 1,2 miljoner kronor. Köparen till den stulna dieseln står åtalad för medhjälp till grov stöld, alternativt grovt häleri.
Nu blir Dynafleet standard även i Volvo FM
Dynafleet, som redan finns i FH- och FMX-modellerna, blir standard även på FM från och med 2013 års modell. Hela det tunga programmet erbjuder därmed Volvos transportinformationssystem.
Åklagare kräver företagsbot på miljonbelopp för dödsolycka
Hydraul Mekanik i Gävle AB och Industrirörteknik i Gävle AB har åtalats för en olycka i maj 2010 då en lastväxlare föll ned och klämde ihjäl en 27-årig kvinnlig receptionist och skadade en manlig reparatör i 20-årsåldern. Åklagaren yrkar på företagsbot om minst 1 miljon kronor för vart och ett av företagen.
Farligt gods – i ordets rätta bemärkelse
De en gång så stolta visioner om hög trafiksäkerhet och god miljöhänsyn, har helt hamnat på skam. På bekostnad av säkerheten främjas i dagsläget billigaste transporten. Det har till och med gått så långt att förare utan någon som helst erfarenhet eller utbildning kör stora mängder farligt gods på våra vägar. Det slussas upp förare från Makedonien, Rumänien och Bulgarien som inte ens har ett äkta körkort. I bästa fall har de tre timmars körning i simulator. De har inte heller nödvändig utbildning för att hantera farligt gods. Fordonen är inte märkta med skyltar som informerar vilket gods som transporteras, viktigt inte minst för räddningstjänsten.
Hälsosamt att hålla hastigheten
Att följa hastighetsbestämmelserna är hälsosamt på flera sätt: för den som kör, för miljön och för ekonomin. Det visar Trafikverkets hastighetsprojekt Rätt fart som man arbetat med sedan 2009.
Finns det intresse för att demonstrera?
Just nu känns det väldigt okej. Jag har just kommit hem från Strängnäs och ett toppenarrangemang med Stockholm- och Queen of the Road Truck Meet. Mycket folk och många fina bilar i ett toppenväder. Solen hade mycket fint att spegla sig i.