Nya aktiva stödsystem i fordon ger goda resultat ute i verklig trafik visar en omfattande studie som Forskningscentrumet Safer vid Chalmers har gjort. För en personbil med adaptiv farthållare och kollisionsvarnare minskar exempelvis risken för att på motorväg köra på fordonet framför med upp till 42 procent. För lastbilar minskar risken med 15 procent.
Chaufför åtalas för att ha stulit 120 000 liter diesel
En chaufför från Skövdetrakten har åtalats misstänkt för att under ett par års tid ha stulit över 120 000 liter diesel från sin arbetsgivare, Hoyer Svenska Petrolog AB. Värdet på det stulna uppgår till drygt 1,2 miljoner kronor. Köparen till den stulna dieseln står åtalad för medhjälp till grov stöld, alternativt grovt häleri.
Nu blir Dynafleet standard även i Volvo FM
Dynafleet, som redan finns i FH- och FMX-modellerna, blir standard även på FM från och med 2013 års modell. Hela det tunga programmet erbjuder därmed Volvos transportinformationssystem.
Åklagare kräver företagsbot på miljonbelopp för dödsolycka
Hydraul Mekanik i Gävle AB och Industrirörteknik i Gävle AB har åtalats för en olycka i maj 2010 då en lastväxlare föll ned och klämde ihjäl en 27-årig kvinnlig receptionist och skadade en manlig reparatör i 20-årsåldern. Åklagaren yrkar på företagsbot om minst 1 miljon kronor för vart och ett av företagen.
Farligt gods – i ordets rätta bemärkelse
De en gång så stolta visioner om hög trafiksäkerhet och god miljöhänsyn, har helt hamnat på skam. På bekostnad av säkerheten främjas i dagsläget billigaste transporten. Det har till och med gått så långt att förare utan någon som helst erfarenhet eller utbildning kör stora mängder farligt gods på våra vägar. Det slussas upp förare från Makedonien, Rumänien och Bulgarien som inte ens har ett äkta körkort. I bästa fall har de tre timmars körning i simulator. De har inte heller nödvändig utbildning för att hantera farligt gods. Fordonen är inte märkta med skyltar som informerar vilket gods som transporteras, viktigt inte minst för räddningstjänsten.
Hälsosamt att hålla hastigheten
Att följa hastighetsbestämmelserna är hälsosamt på flera sätt: för den som kör, för miljön och för ekonomin. Det visar Trafikverkets hastighetsprojekt Rätt fart som man arbetat med sedan 2009.
Tänk om det vore inne att vara artig i trafiken
Vi påverkas alla av lagar och oskrivna sedvaneregler. Också andras beteenden påverkar oss. Som människor beter vi oss således ofta som djur i flock. Positiv påverkan får anses samhällsnyttig medan negativ är raka motsatsen.
Finns det intresse för att demonstrera?
Just nu känns det väldigt okej. Jag har just kommit hem från Strängnäs och ett toppenarrangemang med Stockholm- och Queen of the Road Truck Meet. Mycket folk och många fina bilar i ett toppenväder. Solen hade mycket fint att spegla sig i.
Storstadspolitikerna är nonchalanta
När jag mötte företrädare för transportnäringen 2005, så efterlyste de säkra uppställningsplatser. År 2012 finns det fyra etablerade anläggningar och endast ett fåtal åkerier använder sig av dem. En anläggning går med vinst, det är Statoil Brändåsen, Kumla. Här betalar man 100 kr och får även handla för denna summa på anläggningen. Övriga anläggningar kämpar med sin ekonomi.
För körde vi gods på export – idag exporterar vi arbetstillfällen
Risken torde ju vara stor för dumma beslut. Ungefär som att en trött yrkesförare kan bli ouppmärksam och kanske ställa till med en olycka.