De en gång så stolta visioner om hög trafiksäkerhet och god miljöhänsyn, har helt hamnat på skam. På bekostnad av säkerheten främjas i dagsläget billigaste transporten. Det har till och med gått så långt att förare utan någon som helst erfarenhet eller utbildning kör stora mängder farligt gods på våra vägar. Det slussas upp förare från Makedonien, Rumänien och Bulgarien som inte ens har ett äkta körkort. I bästa fall har de tre timmars körning i simulator. De har inte heller nödvändig utbildning för att hantera farligt gods. Fordonen är inte märkta med skyltar som informerar vilket gods som transporteras, viktigt inte minst för räddningstjänsten.
Hälsosamt att hålla hastigheten
Att följa hastighetsbestämmelserna är hälsosamt på flera sätt: för den som kör, för miljön och för ekonomin. Det visar Trafikverkets hastighetsprojekt Rätt fart som man arbetat med sedan 2009.
Tänk om det vore inne att vara artig i trafiken
Vi påverkas alla av lagar och oskrivna sedvaneregler. Också andras beteenden påverkar oss. Som människor beter vi oss således ofta som djur i flock. Positiv påverkan får anses samhällsnyttig medan negativ är raka motsatsen.
Finns det intresse för att demonstrera?
Just nu känns det väldigt okej. Jag har just kommit hem från Strängnäs och ett toppenarrangemang med Stockholm- och Queen of the Road Truck Meet. Mycket folk och många fina bilar i ett toppenväder. Solen hade mycket fint att spegla sig i.
Storstadspolitikerna är nonchalanta
När jag mötte företrädare för transportnäringen 2005, så efterlyste de säkra uppställningsplatser. År 2012 finns det fyra etablerade anläggningar och endast ett fåtal åkerier använder sig av dem. En anläggning går med vinst, det är Statoil Brändåsen, Kumla. Här betalar man 100 kr och får även handla för denna summa på anläggningen. Övriga anläggningar kämpar med sin ekonomi.
För körde vi gods på export – idag exporterar vi arbetstillfällen
Risken torde ju vara stor för dumma beslut. Ungefär som att en trött yrkesförare kan bli ouppmärksam och kanske ställa till med en olycka.
Lastbil 2012 eller GATS?
Här i Sverige laddar vi upp för Lastbil 2012 på Elmia i augusti. Nästan exakt samtidigt med mässan i Jönköping, pågår Amerikas näst största lastbilsutställning.
Förarstöd i mobil-app från NTF
Rätt fart räddar liv och plånbok i trafiken
2011 blev ett dystert år i trafiken och semestertrafiken var som alltid extra olycksdrabbad. Redan under 2012 års första fem månader har 101 personer omkommit och ytterligare 1144 skadats svårt.
Hälften av dieselsotet fastnar i lungorna
Utsläppen från dieseldrivna fordon, vedeldning och kolkraftverk innehåller små sotpartiklar som strömmar ut i atmosfären. Sotet är ett gissel för klimatet, men också för hälsan. Nu har man för första gången i detalj studerat hur dieselsot fastnar i lungorna. Resultaten visar att i genomsnitt hälften alla inandande sotpartiklar stannar.
Stigs Center – en följetong
2005 mötte Polisen transportbranschen första gången för att lyssna på deras synpunkter och vad polisen i samverkan kan göra för att öka säkerheten för chaufförer och åkare.
Redan då framkom oviljan att parkera på Stigs Center på grund av dess sociala misär och lokala hotbilder.