Just nu pågår ett febrilt arbete med att organisera Stockholm- och Queen of the Road Truck Meet. Lastbilsutställningen som kommer att bli Sveriges största med drygt 310 anmälda utställningsekipage.
Mari Berglund ingår i arrangörsstaben och har hand om veteranbilarna och den alldeles unika veteranlastbilsmarknaden.
Tävling för ”vardagssnåla” förare
Sverige har Europas mest miljövänliga lastbilstransporter. En stor del handlar om att vi har skickliga förare. Svensk Åkeritidning lanserar nu Chaufförs-SM i bränslesnål körning för att lyfta fram förarens betydelse i åkeriernas miljöarbete.
Boije satte nytt hastighetsrekord - igen
Världens snabbaste hybridlastbil har blivit ännu snabbare
Den 27 april slog Boije Ovebrink nytt hastighetsrekord med sin hybridlastbil, Mean Green. Detta på Wendover Airfield, Utah, Amerika. Därmed har han slagit sitt eget världsrekord som han satte på Hultsfreds flygplats i juni 2001.
Ökad framtidstro inom transportnäringen
?Men det är en skör optimism?
Andelen företag inom transportnäringen som ser positivt på framtiden, har stigit jämfört med sista kvartalet 2011. Men även om skillnaden i framtidstro är stor så är andelen som är optimistiska till branschens utveckling de närmaste tre månaderna bara något fler än de som är pessimistiska (28 mot 21 procent).
Scanias 730-problem kan snart vara lösta
Scania har under en längre tid arbetat hårt för att lösa de mystiska problem som vissa Scaniakunder, främst i Norge, har fått med orkeslösa och bränsleslukande R730-bilar.
Nu tror man att en lösning är nära.
Visa att ni bryr er – polisanmäl dieselstölder
Efter 44 år hos polisen är jag nu en ?fri man? att tycka vad jag vill och föra min kunskap vidare ut i er bransch. Syftet med min nya funktion som senior, aktiv för Svenska Transportarbetarförbundet, TransportGruppen och Sveriges Åkeriföretag, är att belysa aktuella problem och att aktivera branschen till ett högre säkerhetsmedvetande och ansvarstagande. Min ambition är att arbeta för branschens bästa.
Det magiska ordet cabotage
Säkert finns det skäl för de klagomål som allt oftare förs fram av svenska åkeriföretag mot tuffa förhållanden på marknaden. Då är det inte bara de allt högre bränslekostnaderna och trafikstressen som avses. Det är i stället i grunden en osund konkurrens från utländska åkare som utför inrikes transporter i Sverige i strid med gällande regelverk som ställer till det. Det har gått troll i det magiska ordet ?cabotage? och ingen tycks längre säkert veta vad det praktiskt står för.
Vi vill inte att Sverige blir ett nytt Grekland
Just nu är det mycket som man kan känna glädje över. Våren är ju absolut här och vi har dessutom haft ett jättebra möte i Vara, som ni kan läsa mer om på sidorna 4 och 5 i den här tidningen.
Då var kvinnliga chaufförer lika ovanliga som skäggiga barn
Och vi kommer då att få vara med om en alldeles speciell premiär. Tjejernas egen utställning.
Ge-Ge:s Åkeri AB i konkurs
Ge-Ge:s Åkeri AB i Norrköping försattes i förrgår i konkurs på grund av en lönefordran.
Konkursen har i månader föregåtts av rykten om obetalda fakturor och krångel med löneutbetalningar. Rykten som tog ordentlig fart när den 41-årige man som anses ha drivit företaget i början av mars häktades för bland annat skattebrott och överträdelse av näringsförbud.