Krönika i juletid

Endast några dagar återstår nu av det här året, 2011. Det känns som att de flesta delarna av transportbranschen gått hyfsat i år även om ett nytt stort orosmoln under en tid tornat upp sig i horisonten.
I det här numret har vi bland annat gjort en rundringning till de aktörer i branschen som säljer lastbilar på den svenska marknaden, för att lyssna lite hur de spår att framtiden ska te sig. Det tråkiga ämnet till trots, verkar det ändå finnas en ganska tydlig strimma hopp hos dem.

Hur ska ett uppmärksammat och djupt tragiskt trafikmål rättsligt sluta?

Riksåklagaren kämpar vidare och har överklagat Göta hovrätts dom i målet till Högsta domstolen. Hovrättens påföljdshöjning från 2 år och 4 månaders fängelse till 2 år och 6 månader är otillräcklig enligt riksåklagaren. Jag instämmer helt men även om Högsta domstolen skulle släppa upp målet och pröva det, kommer utfallet aldrig att motsvara vad den allmänna rättsuppfattningen eller ? vad folk i allmänhet ? anser vara rimligt.  Nå, vad gäller målet då?

DEN NORSKA CABOTAGESKANDALEN
Misstänkta för olaglig cabotagetrafik.Fotograf: Vidar Herre, Avisa Hordaland

Bring i norsk cabotagehärva

Som på en given signal började telefonerna på redaktionen plötsligt att ringa extra mycket. Tipsare berättade ivrigt att några inspektörer hos Statens Vegvesen i norska Voss hade stoppat två lastbilar som misstänktes för illegala cabotagetransporter. Det ena ekipaget var svenskt och drog en trailer lastad med styckegods för speditören Kuehne & Nagel och kördes av en polsk chaufför. Det andra ekipaget tillhörde polska Auto Stuba, även här en polsk förare, som drog en kyltrailer lastad med fisk från Austevoll Fiskeindustri.

Isuzu D-Max, ingen höjdare enligt Folksams undersökning.Fotograf: Isuzu

Folksam riktar kritik mot generalagenterna:

Låg säkerhet i hantverkarbilar

Enligt en helt ny undersökning från Folksam står det klart att hantverkare kör betydligt mer oskyddat i sina yrkesbilar än förare i vanliga personbilar. Hantverkarbilar saknar i stor utsträckning den säkerhetsutrustning som i vanliga personbilar är standardutrustning. Hantverkarbilar får dessutom en lägre prioritering än vanliga personbilar i Euro NCAP:s krocktester. Ingen av de bilar som undersökts skulle klara de krav som Folksam idag ställer på vanliga personbilar.