Ledaren som fick snön att smälta
Jag vill börja med att tacka alla som har hört av sig!
Jag har nog skrivit det förr, men faktum är att det faktiskt känns som att det äntligen händer något i ?maktens korridorer? vad gäller problemen i vår bransch. Klockan är ju förvisso redan fem över tolv, men om man nu bara lyckas komma fram till något bra sätt att angripa problemen, får vi absolut se på det hela med positiva ögon. Kanske kan det ?rädda livet? på en del av de seriösa åkerier som idag kämpar för sin överlevnad.
De flesta vet att det finns en knivlag som innebär att det inte är tillåtet att bära kniv på allmän plats. Många tycker att lagen är bra. Vi vill slippa att riskera möta knivbeväpnade människor precis som vi vill undvika revolvermän. Det ligger i sakens natur att en liten dispyt till exempel i trafiken lätt kan trappas upp om vapen finns lättillgängliga i stridens hetta. Kniven är ett väldigt farligt närstridsvapen och föranleder lätt dödligt våld om den kommer till användning. Att munhuggas vid en palaver efter en trafikincident eller olycka kan vara illa nog och bör definitivt inte förvärras av att kniv kommer med i bilden.
Polisen har öppnat verkanseld mot en lastbil! Så dramatiska är just i denna stund rubrikerna på nätet. En polispatrull rammades vid två tillfällen av en lastbil. Detta inträffade i samband med en rutinkontroll. Det är knappast brott mot kör- och vilotider som ligger bakom den flyende lastbilen, utan brottet är säkerligen av en annan karaktär.
Sedan den 1/11-2011 ska Trafikverket enligt 2 kap 11§ i Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter inom trafikområdet ta ut en årlig avgift på 500 kronor för tillsyn av kör- och vilotider. Tanken med lagstiftningen är att den som belastar kostnaden också betalar avgiften.
Det var dock inte tänkt att fordon som omfattas av undantaget i lagstiftningen ska betala den årliga avgiften. Undantag är exempelvis småföretagare som har ett servicefordon eller fordon inom jordbruksnäringen.
När Scania presenterade sin 730-hästarsbil, menade man bland annat att man som kund nu skulle få fler hästkrafter och lägre bränsleförbrukning. Men för många blev det precis tvärtom. Sämre drag och högre förbrukning.
- Jag känner mig lurad av Scania, säger åkeriägaren Nils Kristian Saltveit från Haugesund i Norge.
I förmiddags tillkallade Volvo Powertrains vakter i Skövde polis. Detta efter att rutinmässigt ha kontrollerat en transport till företaget och att man i samband med detta konstaterat att föraren inte kunde visa upp ett giltigt ADR-intyg, som krävdes för den aktuella transporten.
Idag delar organisationen Q3 ? Forum för hållbara transporter för tionde gången ut sitt kvalitetsbevis. Mottagare är fyra transportköpare som ställer höga krav på arbetsmiljö, trafiksäkerhet och miljö vid tunga vägtransporter: NCC Construction, Electrolux Laundry Systems, Xylem Water Solutions och Inwido.
Prisutdelningen sker vid ett seminarium på Grand Central Hotel i Stockholm på torsdagen.
På den inledande pressdagen under onsdagen på Mid-American Trucking Show i Louisville, lanserades Kenworth T680. Den är mer aerodynamisk, har 30 procent bredare dörr, mer utrymme inuti och betydligt tystare gång. Basmotor är Paccar MX 12.9 liter av samma typ som sitter i stora DAF i Europa.
Mobiltelefoner och surfplattor är hett byte för tjuven. Nu kan de spärras om de skickas med Posten Logistik. Den brottsförebyggande åtgärden är ett resultat av ett samarbete mellan Posten Logistik och samtliga mobiloperatörer.