Kraven från bilfabrikanterna är idag mycket precisa när det gäller hur bultar ska dras åt vid service och reparationer, något som ska ske på exakt samma vis som när bilen monterades i fabrik. Detta kräver att verkstäderna inte bara mäter upp rätt åtdragningsmoment utan ofta också drar åt bulten en extra gång men nu i ?vinkel?. Först måste man till exempel mäta upp 100 Nm och sedan 90°.
Design i tunnel gav uppdrag åt VTI
Förbifart Stockholm är en drygt 21 kilometer lång ny väg som planeras stå klar omkring år 2020. Cirka 18 kilometer av vägen kommer att bestå av tunnel. Arkitekten i projektet har ett förslag om att designa insidan av tunneln på ett nytt sätt. På uppdrag av Trafikverket undersöker VTI nu vilken påverkan utformningen inne i tunneln har på förarna.
Stickpropp från HBA laddar dubbelt
Hos HBA Fordonsteknik AB har man insett att lastbilshytterna i snabb takt fylls med diverse elektroniska prylar. Inte endast sådana som har med själva jobbet att göra, utan även med apparater som ofta är till för det höga nöjets skull, till exempel egna datorer, iPads, iPods och andra "i"-grejor.
MAN-kurs i snålkörning hos Trafikcenter
I fredags, den 27 januari, undertecknade MAN Truck & Bus Sverige AB och Trafikcenter AB ett samarbetsavtal som innebär att Trafikcenter AB blir operativt ansvarig för MAN ProfiDrive® i Sverige.
Transportföretagen måste ges möjlighet att garantera säkerheten
Taxiförarlegitimation, körkort och högre behörigheter hos yrkesförare dras dagligen in av olika orsaker utan att arbetsgivaren informeras. Det kan till exempel innebära att dömda brottslingar idag kan fortsätta att jobba som yrkesförare utan att arbetsgivaren får veta att deras förarbehörighet har blivit indragen.
Nu kräver NTF, Svenska Bussbranschens Riksförbund och Svenska Taxiförbundet att arbetsgivaren måste få en rimlig chans att vidta nödvändiga åtgärder så att samtliga transporter sker på ett trafiksäkert sätt. Och de får medhåll från Proffs krönikör, före detta överåklagaren Sven-Erik Alhem.
DHL ska hålla ordning på skidorna i Vasaloppet
Första veckan i mars går lastbilarna i högtrafik mellan Sälen och Mora. I lasten finns packning som tillhör 60 000 skidåkare som kör Vasaloppet.
Stort ansvar vilar på chaufförerna ? som måste hålla sina tider.
Åkerier tror inte på ytterligare bränslebesparingar
En ny rapport nyligen utgiven av Goodyear Dunlop visar att ett av sju europeiska åkerier, trots ansträngningar för att minska bränsleförbrukningen, spår att de kommer att få lägga ned verksamheten inom åtta år om inte drastiska insatser görs inom detta område.
Taktillbehör – nya produkter hos System Edström
System Edström, specialist inom inredningar för servicebilar, blir nu återförsäljare för Mont Blancs "Commercial" takprogram.
? Våra kunder vill ha rejäla takräcken som står pall för rejäla tag. Nu kan vi erbjuda dem detta till ett rasande vettigt pris, säger Ulf Neumann, försäljningschef på System Edström.
Sverige är självförsörjande på bedragare
Då tåras mina ögon av stolthet
Nyss hädangångna år 2011 har onekligen varit händelserikt. Både på den politiska och juridiska arenan har det hänt mycket. Muhammad Kadaffi och hans regim har fallit sönder och samman och Thomas Quick har i mål efter mål övergått från dömd gärningsman till ett brottsoffer. Ännu har vi inte sett de fulla konsekvenserna av detta märkliga och ödesmättade rättsliga drama.