Telefonbedrägerier och bluffakturor är värre än någonsin. Dieselstölder ur tankar, maskiner och lastbilar ökar lavinartat. Den olagliga yrkesmässiga trafiken är omfattande och ökar dramatiskt. Skattebrotten är numera en del av vardagen.
Viktig information angående installationsskylt för färdskrivare
I samband med översättning i Bryssel av EG 68:2009 samt bilaga 1B i EEG 3821/85 har ett fel uppstått. Felet kan få konsekvenser i samband med en fordonskontroll på väg. Kort kan problemet beskrivas i vilka uppgifter som ska finnas på installationsskylten.
Krönika i juletid
I det här numret har vi bland annat gjort en rundringning till de aktörer i branschen som säljer lastbilar på den svenska marknaden, för att lyssna lite hur de spår att framtiden ska te sig. Det tråkiga ämnet till trots, verkar det ändå finnas en ganska tydlig strimma hopp hos dem.
Är detta början på en upprensning i branschen?
Då var det återigen dags att berätta lite om vad som sker i TIA.
Nu har jag verkligen fått känslan av att det börjar röra på sig i vår bransch. En åkare från Skara har blivit frihetsberövad på grund av ekonomiska oegentligheter.
Skador och olycksrubriker ger dyster läsning
I höst har lastbilschaufförer beskrivits i medierapporteringen. Jag vill försöka teckna bilden av olyckschauffören i media. Men det är ganska svårt. I min förra krönika tänkte jag på chaufförer av tankbilar som varit inblandade i bränder. Jag har fortsatt att tänka på tanken om bilden av lastbilschauffören i nyhetsmedierna. Hur ser den ut?
Hur ska ett uppmärksammat och djupt tragiskt trafikmål rättsligt sluta?
Riksåklagaren kämpar vidare och har överklagat Göta hovrätts dom i målet till Högsta domstolen. Hovrättens påföljdshöjning från 2 år och 4 månaders fängelse till 2 år och 6 månader är otillräcklig enligt riksåklagaren. Jag instämmer helt men även om Högsta domstolen skulle släppa upp målet och pröva det, kommer utfallet aldrig att motsvara vad den allmänna rättsuppfattningen eller ? vad folk i allmänhet ? anser vara rimligt. Nå, vad gäller målet då?
Företrädare för Skaraåkeri omhäktad – igen
Den företrädare för Skaraslättens Transport AB som suttit häktad misstänkt för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott blir kvar i häktet över jul- och nyårshelgerna. Detsamma gäller för hans medhjälpare, en person med kopplingar till koncernen, som häktats för grovt bokföringsbrott och medhjälp till grovt skattebrott.
Böter för otillåtet anbudssamarbete om transporter
Två entreprenadföretag har accepterat avgiftsförelägganden efter att de gjort sig skyldiga till ett otillåtet samarbete när de lämnade in anbud vid en upphandling av bygg- och anläggningstransporter i Uppsala.
Chalmersforskaren Henrik Sternberg:
– En tredjedel av chaufförernas tid går till spillo!
Åkerierna får hugga på alla jobb när starka transportköpare och logistikbolag erbjuder uppdrag. Några pengar tjänar de knappt, och lastbilschaufförernas arbetstid slarvas bort på pappersjobb och onödiga misstag. Situationen drabbar miljön och samhället i stort.
Bring i norsk cabotagehärva
Som på en given signal började telefonerna på redaktionen plötsligt att ringa extra mycket. Tipsare berättade ivrigt att några inspektörer hos Statens Vegvesen i norska Voss hade stoppat två lastbilar som misstänktes för illegala cabotagetransporter. Det ena ekipaget var svenskt och drog en trailer lastad med styckegods för speditören Kuehne & Nagel och kördes av en polsk chaufför. Det andra ekipaget tillhörde polska Auto Stuba, även här en polsk förare, som drog en kyltrailer lastad med fisk från Austevoll Fiskeindustri.