DEN NORSKA CABOTAGESKANDALEN
Misstänkta för olaglig cabotagetrafik.Fotograf: Vidar Herre, Avisa Hordaland

Bring i norsk cabotagehärva

Som på en given signal började telefonerna på redaktionen plötsligt att ringa extra mycket. Tipsare berättade ivrigt att några inspektörer hos Statens Vegvesen i norska Voss hade stoppat två lastbilar som misstänktes för illegala cabotagetransporter. Det ena ekipaget var svenskt och drog en trailer lastad med styckegods för speditören Kuehne & Nagel och kördes av en polsk chaufför. Det andra ekipaget tillhörde polska Auto Stuba, även här en polsk förare, som drog en kyltrailer lastad med fisk från Austevoll Fiskeindustri.

Isuzu D-Max, ingen höjdare enligt Folksams undersökning.Fotograf: Isuzu

Folksam riktar kritik mot generalagenterna:

Låg säkerhet i hantverkarbilar

Enligt en helt ny undersökning från Folksam står det klart att hantverkare kör betydligt mer oskyddat i sina yrkesbilar än förare i vanliga personbilar. Hantverkarbilar saknar i stor utsträckning den säkerhetsutrustning som i vanliga personbilar är standardutrustning. Hantverkarbilar får dessutom en lägre prioritering än vanliga personbilar i Euro NCAP:s krocktester. Ingen av de bilar som undersökts skulle klara de krav som Folksam idag ställer på vanliga personbilar.