Som på en given signal började telefonerna på redaktionen plötsligt att ringa extra mycket. Tipsare berättade ivrigt att några inspektörer hos Statens Vegvesen i norska Voss hade stoppat två lastbilar som misstänktes för illegala cabotagetransporter. Det ena ekipaget var svenskt och drog en trailer lastad med styckegods för speditören Kuehne & Nagel och kördes av en polsk chaufför. Det andra ekipaget tillhörde polska Auto Stuba, även här en polsk förare, som drog en kyltrailer lastad med fisk från Austevoll Fiskeindustri.
Folksam riktar kritik mot generalagenterna:
Låg säkerhet i hantverkarbilar
Enligt en helt ny undersökning från Folksam står det klart att hantverkare kör betydligt mer oskyddat i sina yrkesbilar än förare i vanliga personbilar. Hantverkarbilar saknar i stor utsträckning den säkerhetsutrustning som i vanliga personbilar är standardutrustning. Hantverkarbilar får dessutom en lägre prioritering än vanliga personbilar i Euro NCAP:s krocktester. Ingen av de bilar som undersökts skulle klara de krav som Folksam idag ställer på vanliga personbilar.
Nya branschkrav för lastbilsmekaniker
Motorbranschen har tagit fram branschkrav som beskriver kunskapsnivån för att vara anställningsbar inom motorbranschens sex yrkesgrenar: lastbilsteknik, maskinteknik, personbilsteknik, bilskadereparation, fordonslackering samt reservdelsspecialitet.
Långsamma lastbilar i protest mot social dumpning
Runt om i Sverige, Danmark, Norge och Holland manifesterade lastbilschaufförer mot olagligt cabotage och mot den sociala dumpningen inom sin bransch. Detta genom att köra i max 60 km/tim mellan klockan 11:00 och 12:00 på måndagen. I Holland rapporteras lastbilar dessutom ha kört i bredd för att få extra uppmärksamhet.
Influensa värre än lågkonjunktur för egna företagare
Trots att till exempel vinterinfluensan kan drabba alla, är just småföretagare sällan hemma för sjukdom. 37 procent av dem rapporterar att de aldrig tar ut några sjukdagar. Risken att bli sjuk oroar i själva verket småföretagare mer än dubbelt så mycket som risken för lågkonjunktur. Det visar en undersökning som Trygg-Hansa gjort bland egenföretagare.
ESLA specialicerar sig på nattlig reservdelsdistribution
Distributions- och logistikföretaget DANX Group A/S, har tillsammans med LPR GmbH i Tyskland, SLS i Holland och Lagermax AED i Österrike upprättat ett gemensamt distributionsnätverk som erbjuder nattleverans av reservdelar till 18 europeiska länder. Sverige är ett av dessa.
Appen som hittar Volvoverkstaden
Volvo Lastvagnars smartphone-app Dealer Locator, ger på ett enkelt sätt information om närmsta återförsäljare eller serviceverkstad. Applikationen uppdateras ständigt för att inkludera Volvo Lastvagnars globala servicenätverk, som består av över 2 300 återförsäljare och verkstäder.