Jörgen Danielsson hos Svenska Transportarbetareförbundet är inte alls speciellt road av att beskåda den historia som just nu rullas upp i fallet om Volvos fordonstransporter.
Den olagliga yrkesmässiga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen!
Ett stort antal fordon utför regelbundet godstransporter i Sverige och i flera fall saknar de tillstånd att bedriva godstransporter. Förarna lever under slavliknande förhållanden och måste sälja smuggelsprit för att klara sitt uppehälle.
LO-Tidningen:
– De utför Volvouppdrag för slavlöner
Du har säkert mött dem på E6. Helt nya Volvolastbilar, ofta i karavan, på väg från fabriken i Göteborg till bland annat Oslo. Men visste du, att bakom ratten sitter förare som tjänar runt 1 000 kronor i månaden för jobbet? Plus traktamente på runt 9 500 kronor. Detta skriver det fackliga organet LO-Tidningen. Med andra ord, det är matpengarna som gör jobbet attraktivt för förarna.
Scania går in i Lindholmen Science Park
Lindholmen Science Park har stegvis utvecklats och är idag ett tydligt nationellt centrum för viktiga delar av svensk fordonsutveckling. Detta är skälet att Scania nu satsar på en mer aktiv roll i samarbetet genom ett partnerskap med Lindholmen Science Park och öppnar ett första kontor i Göteborg. Ett ökat behov av samarbete mellan den traditionella fordonsindustrin och andra parter och aktörer är grunden till etableringen.
Långsammare fart att vänta i åkerinäringen
Efter ett kvartal med förhållandevis god konjunktur ser åkerinäringen en minskad efterfrågan på transporttjänster. Det konstateras i branschorganisationen Sveriges Åkeriföretags konjunkturundersökning Åkeribarometern för fjärde kvartalet 2011.
DB Schenker satsar för att växa inom livsmedel
DB Schenker fortsätter satsa inom livsmedelssegmentet.
- Det är bara de rena lagringsuppdragen av kylt och fryst vi inte längre ägnar oss åt. Istället fokuserar vi på transporter och crossdocking på våra terminaler, säger Ingvar Nilsson, VD för Schenker AB.
Nyligen invigde han nya kyl- och frysutrymmen på DB Schenkers terminal i Örebro.
Hesslin ny vd på DHL Freight
Peter Hesslin tillträder som ny VD på DHL Freight (Sverige) AB. Han efterträder nuvarande VD Stefan Nilsson vid årsskiftet. Peter Hesslin kommer närmast från en tjänst som chef för DHL Freights inrikesverksamhet i Sverige.
Driftstörningarna hos Bilprovningen fortsätter att ställa till bekymmer
Driftstörningarna som började i söndags hos Bilprovningens IT-leverantör Tieto fortsätter att ställa till det - och problemen förväntas fortsätta ytterligare några dagar. Även tidsbokningarna påverkas.
Bilprovningen hanterar i nuläget all kontrollbesiktning utan it-stöd, dock går det inte att registreringsbesikta fordon. Eftersom Bilprovningen inte har tillgång till sina system kan inga registreringsbesiktningar ske förrän driftstörningarna hos Tieto är lösta. Bilprovningen arbetar intensivt för att kontakta berörda kunder.
Chalmers tekniska högskola:
– Bio-DME driver lastbilar lika effektivt som diesel
Lastbilsbränslet bio-DME kan ge klimatneutrala vägtransporter. Bränslet är förnyelsebart, energieffektivt och har låg miljöpåverkan. Dagens dieselmotorer kan också med relativt lätta anpassningar nå samma verkningsgrad med DME som med diesel ? och klara avgaskraven med enklare rening ? visar en ny avhandling.
Trux tar sikte på Rumänien
Trux AB i Ljusdal som tillverkar ljusbågar och frontskydd i aluminium till tunga lastvagnar utökar sitt återförsäljarnätverk i Europa. Nu har Trux tagit sikte på Rumänien.