Systemet där kommuner bidrar med pengar till statliga infrastruktursatsningar, så kallad medfinansiering, är inte effektivt. Det finns en risk att man inte satsar på de projekt som är bäst för samhället som helhet och att det blir dyrare än nödvändigt.
Är detta sund konkurrens?
Det hela började med utredningar och förslag att korta våra 24-metersekipage till 18 meter, allt för trafiksäkerheten. I en hast ändrades till 25,25 m för att utländska transportörer skulle kunna konkurera på lika villkor. Blev det trafiksäkrare att öka från 24 till 25,25 meter?
Jag har ännu inte förstått logiken - och lär väl aldrig göra det...
MAN förstärker sin försäljningsorganisation
Under december månad har den svenska försäljningsorganisationen inom MAN Truck & Bus Sverige AB förstärkts med ytterligare två lastbilssäljare med placering i Skåne och Göteborgsregionen.
Trux fyller 25 år
I år är det 25 år sedan det första frontskyddet från Trux såg dagens ljus. Idag har Trux blivit ett begrepp i branschen, men vägen dit har varit allt annat än rak.
Nu får det väl ändå räcka!
Telefonbedrägerier och bluffakturor är värre än någonsin. Dieselstölder ur tankar, maskiner och lastbilar ökar lavinartat. Den olagliga yrkesmässiga trafiken är omfattande och ökar dramatiskt. Skattebrotten är numera en del av vardagen.
Viktig information angående installationsskylt för färdskrivare
I samband med översättning i Bryssel av EG 68:2009 samt bilaga 1B i EEG 3821/85 har ett fel uppstått. Felet kan få konsekvenser i samband med en fordonskontroll på väg. Kort kan problemet beskrivas i vilka uppgifter som ska finnas på installationsskylten.
Krönika i juletid
I det här numret har vi bland annat gjort en rundringning till de aktörer i branschen som säljer lastbilar på den svenska marknaden, för att lyssna lite hur de spår att framtiden ska te sig. Det tråkiga ämnet till trots, verkar det ändå finnas en ganska tydlig strimma hopp hos dem.
Är detta början på en upprensning i branschen?
Då var det återigen dags att berätta lite om vad som sker i TIA.
Nu har jag verkligen fått känslan av att det börjar röra på sig i vår bransch. En åkare från Skara har blivit frihetsberövad på grund av ekonomiska oegentligheter.
Skador och olycksrubriker ger dyster läsning
I höst har lastbilschaufförer beskrivits i medierapporteringen. Jag vill försöka teckna bilden av olyckschauffören i media. Men det är ganska svårt. I min förra krönika tänkte jag på chaufförer av tankbilar som varit inblandade i bränder. Jag har fortsatt att tänka på tanken om bilden av lastbilschauffören i nyhetsmedierna. Hur ser den ut?
Hur ska ett uppmärksammat och djupt tragiskt trafikmål rättsligt sluta?
Riksåklagaren kämpar vidare och har överklagat Göta hovrätts dom i målet till Högsta domstolen. Hovrättens påföljdshöjning från 2 år och 4 månaders fängelse till 2 år och 6 månader är otillräcklig enligt riksåklagaren. Jag instämmer helt men även om Högsta domstolen skulle släppa upp målet och pröva det, kommer utfallet aldrig att motsvara vad den allmänna rättsuppfattningen eller ? vad folk i allmänhet ? anser vara rimligt. Nå, vad gäller målet då?