EU-kommissionären Siim Kallas vill både öka transportarbetet och begränsa utsläppen av koldioxid.
Nya axeltryck i Danmark
Från den 1 juli i år gäller nya regler för vikt- och axeltryck i Danmark. Bland annat höjs totalvikten till 54 ton för vissa fordonskombinatione...
Italien släpper särskilda krav på avfallstransporter
Efter påtryckningar från bland annat EU och flera europeiska åkeriorganisationer har nu Italien släppt på de särskilda krav de hade på transpor...
Föreslår lag om vinterdäck redan i år
För att minska olyckor och trafikstörningar där tunga fordon är inblandade föreslår Trafikverket och Transportstyrelsen att det införs krav på...
Sökes: Världens bästa förare
Scania Driver Competitions, världens största tävling för förare av tunga fordon, arrangeras nästa år för femte gången.Sedan starten 2003 har ...
ROR-axlar även i framtiden
Pressinformation från Meritor har tidigare gjort gällande att produktionen av släpvagnsaxlar i Wales kommer att upphöra i augusti i år. Bevola, n...
Leif Östlings avtal förlängt
Scanias styrelse har beslutat förlänga verkställande direktören Leif Östlings anställningsavtal med tre år, till och med den 31 mars 2015.Styre...
Dolt vinschfäste till Amarok
Nu lanseras ett krocktestat och EU-godkänt dolt vinschfäste för Volkswagen Amarok. Modellen kallas för "Hidden mount" och byggs in bakom kofångar...
Ny digital färdskrivare från VDO
Den nya generationen digitala färdskrivare kommer förhoppningsvis att betyda färre nackdelar för åkerier och chaufförer. "Tidsstölden" som tidigare varit ett starkt hot mot konkurrensen för många åkerier, kommer förhoppningsvis att snart vara ett minne blott.
Men givetvis är inget i livet gratis. Alla som vill kunna dra nytta av fördelarna i "generation 2" måste också investera i en ny färdskrivare.
Volvo räknar varje droppe
Volvo Lastvagnar startar en kampanj för att öka kunskaperna om bränsleeffektivitet, Varje droppe räknas. - Bränsleförbrukningen kan sänkas väs...