I höst har lastbilschaufförer beskrivits i medierapporteringen. Jag vill försöka teckna bilden av olyckschauffören i media. Men det är ganska svårt. I min förra krönika tänkte jag på chaufförer av tankbilar som varit inblandade i bränder. Jag har fortsatt att tänka på tanken om bilden av lastbilschauffören i nyhetsmedierna. Hur ser den ut?
Hur ska ett uppmärksammat och djupt tragiskt trafikmål rättsligt sluta?
Riksåklagaren kämpar vidare och har överklagat Göta hovrätts dom i målet till Högsta domstolen. Hovrättens påföljdshöjning från 2 år och 4 månaders fängelse till 2 år och 6 månader är otillräcklig enligt riksåklagaren. Jag instämmer helt men även om Högsta domstolen skulle släppa upp målet och pröva det, kommer utfallet aldrig att motsvara vad den allmänna rättsuppfattningen eller ? vad folk i allmänhet ? anser vara rimligt. Nå, vad gäller målet då?
Företrädare för Skaraåkeri omhäktad – igen
Den företrädare för Skaraslättens Transport AB som suttit häktad misstänkt för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott blir kvar i häktet över jul- och nyårshelgerna. Detsamma gäller för hans medhjälpare, en person med kopplingar till koncernen, som häktats för grovt bokföringsbrott och medhjälp till grovt skattebrott.
Böter för otillåtet anbudssamarbete om transporter
Två entreprenadföretag har accepterat avgiftsförelägganden efter att de gjort sig skyldiga till ett otillåtet samarbete när de lämnade in anbud vid en upphandling av bygg- och anläggningstransporter i Uppsala.
Chalmersforskaren Henrik Sternberg:
– En tredjedel av chaufförernas tid går till spillo!
Åkerierna får hugga på alla jobb när starka transportköpare och logistikbolag erbjuder uppdrag. Några pengar tjänar de knappt, och lastbilschaufförernas arbetstid slarvas bort på pappersjobb och onödiga misstag. Situationen drabbar miljön och samhället i stort.
Bring i norsk cabotagehärva
Som på en given signal började telefonerna på redaktionen plötsligt att ringa extra mycket. Tipsare berättade ivrigt att några inspektörer hos Statens Vegvesen i norska Voss hade stoppat två lastbilar som misstänktes för illegala cabotagetransporter. Det ena ekipaget var svenskt och drog en trailer lastad med styckegods för speditören Kuehne & Nagel och kördes av en polsk chaufför. Det andra ekipaget tillhörde polska Auto Stuba, även här en polsk förare, som drog en kyltrailer lastad med fisk från Austevoll Fiskeindustri.
Folksam riktar kritik mot generalagenterna:
Låg säkerhet i hantverkarbilar
Enligt en helt ny undersökning från Folksam står det klart att hantverkare kör betydligt mer oskyddat i sina yrkesbilar än förare i vanliga personbilar. Hantverkarbilar saknar i stor utsträckning den säkerhetsutrustning som i vanliga personbilar är standardutrustning. Hantverkarbilar får dessutom en lägre prioritering än vanliga personbilar i Euro NCAP:s krocktester. Ingen av de bilar som undersökts skulle klara de krav som Folksam idag ställer på vanliga personbilar.
Nya branschkrav för lastbilsmekaniker
Motorbranschen har tagit fram branschkrav som beskriver kunskapsnivån för att vara anställningsbar inom motorbranschens sex yrkesgrenar: lastbilsteknik, maskinteknik, personbilsteknik, bilskadereparation, fordonslackering samt reservdelsspecialitet.
Långsamma lastbilar i protest mot social dumpning
Runt om i Sverige, Danmark, Norge och Holland manifesterade lastbilschaufförer mot olagligt cabotage och mot den sociala dumpningen inom sin bransch. Detta genom att köra i max 60 km/tim mellan klockan 11:00 och 12:00 på måndagen. I Holland rapporteras lastbilar dessutom ha kört i bredd för att få extra uppmärksamhet.
Influensa värre än lågkonjunktur för egna företagare
Trots att till exempel vinterinfluensan kan drabba alla, är just småföretagare sällan hemma för sjukdom. 37 procent av dem rapporterar att de aldrig tar ut några sjukdagar. Risken att bli sjuk oroar i själva verket småföretagare mer än dubbelt så mycket som risken för lågkonjunktur. Det visar en undersökning som Trygg-Hansa gjort bland egenföretagare.