En hundralapp mer för 24 öre per kilo
Detta framgår av en undersökning som SEKO sjöfolk låtit göra.
I skrivande stund är jag glad att jag sitter och skriver och slipper vara ute i höstrusket. Det är riktigt mörkt för att vara mitt på dagen. Men ljus i sinnet känner jag mig av polismyndigheten i Stockholms initiativ till att gå hårt åt de hänsynslösa och aggressiva förarna i trafiken. Inte en dag för tidigt!
Nyligen körde jag bil på riksväg 40 genom Borås. Hastighetsbegränsad vägsträcka till 70 km/h. Jag blir omkörd av en lastbil med farligt gods. Naturligtvis kan jag inte avgöra lastbilens hastighet. Men jag kan i alla fall påstå att lastbilen körde en betydligt högre fart än vad jag själv höll.
När jag skriver dessa rader, har vi precis avslutat ett riktigt bra möte i Göteborg. Ett möte som handlade om ?social dumpning? inom vår bransch. Det är glädjande att vi lyckats få till ett samarbete med våra närmaste grannländer ? och extra roligt är det att vi den här gången även kunde välkomna en representant från Holland.
Min uppfattning är att vi i samtliga länder tycks ha likartade problem i vägtransportbranschen.
DHL Freight lanserar idag, den 17 november, tjänsten Miljöfrakt. Detta ska enligt transportföretaget ge näthandlande svenskar en möjlighet att ta ansvar för miljön.
Volvo Lastvagnars leveranser under oktober ökade med 39 procent jämfört med motsvarande period förra året - till 11 110 lastbilar.
Vi har i Sverige den största lastkapaciteten i EU på inrikeslastbilar. De rymmer ca 160 kubikmeter eller ca 21 flakmeter/ekipage. Lastvikt ca 35-38 ton. De internationella ca 30 procent mindre kapacitet/fordon. Vi har, tack vare dessa mått, de miljövänligaste transporterna i Europa.
Varför ska de då beskattas så hårt gentemot våra utländska konkurrenter?
NCC Construction Sveriges krav vid upphandling av tunga transporter i region Stockholm/Mälardalen förbättrar arbetsmiljö och trafiksäkerhet samt minskar utsläppen. Därför får NCC som första byggföretag ta emot den ideella föreningen Q3:s kvalitetsbevis.
När den tyska industrin ökar sin produktion hänger inte den tyska transportindustrin med. Därför menar experterna att det behövs en bättre integration av väg, järnväg och fartyg, så att lastutrymmena kan utnyttjas bättre.
Citroën kan nu erbjuda Berlingo med automatlåda, EGS, som står för Electronic Gear box System.