Regeringens förslag om en ny klampningslag är ett stort steg framåt - med vissa reservationer. Foto riksdagshuset: Riksdagen.

Analys av regeringens förslag till ny klampningslag

Your Image Description
”Klampning på riktigt”, ett uttryck myntat av Anders Ygeman (S) redan 2014, men så blev det inte. Den då sittande regeringen gick så småningom med på att förlänga klampningstiden för sanktionsärenden från 24 till 36 timmar. En tid som flera ekipage väntade ut och sedan försvann utan att göra rätt för sig. Nu kommer sittande regering med förslag till en ny klampningslag som i alla fall hos Västerås yrkestrafikgrupp tas emot med glädje – med vissa reservationer
De strejkande Agmazförarna fick internationell uppmärksamhet och stöd från såväl organisationer som allmänheten. Foto: Twitter/Fair Mobility.

Peter Lundgren om Agmazstrejken: ”Kommissionen måste ta till storsläggan mot Polen!”

Peter Lundgren, tidigare Sverigedemokrat i EU, har reagerat på Agmazförarnas strejk i Tyskland ”Jag skulle vilja at EU-kommissionen besökte och kontrollerade det kontor i Polen som godkänner och kontrollerar utfärdade förartillstånd. De måste rimligtvis ha väldigt många anställda för att kunna hantera den mängden ansökningar och godkännanden som detta kontor står för”, säger Peter Lundgren.

Alhem: ”Varför är det lagligt att varna för poliskontroller?”

Samordning är ett begrepp som ­används flitigt inte minst i rättsliga samm­anhang. Polisen tycker inte att de klarar brottsbekämpningen själva. De behöver hjälp av allmänheten och av många andra myndigheter. Något som polisen under lång tid och ofta framhållit.
Detsamma gäller i den viktiga ­frågan att bryta rekryteringen av barn till gängkriminalitet. Säkert kloka och ­korrekta synpunkter från polisen. Men det ­måste också ställas högre krav på polisen själva när det gäller att klara av hant­eringen av alla anmälningar om brott. Att behandlingen sker seriöst och ­professionellt.