Foto: InQuire

Varannan dragbil borta i nytt HCT-upplägg

Den 1 december 2023 godkändes lastbilsekipage med längd upp till 34,5 meter för det allmänna svenska vägnätet. Log-techbolaget InQuire, Elgiganten Logistik och den finska transportören Ahola Transport var bland de första att starta upp ett flöde med HCT-fordon (High Capacity Transport-fordon) på svenska vägar.
– Det har varit ett lyckat utfall så här långt, både vad gäller minskning av utsläpp och högre fyllnadsgrad. Nu ser vi fram emot att starta upp fler flöden för ännu tydligare effekt, säger Jesper Lundqvist, Business Area Manager Electronics, InQuire.
För speditören var det viktigt att lasten kom fram varför åkeriet dagen efter betalade sanktionsavgiften.

Fortsatt ovilja att betala sanktionsavgifter

Your Image Description
Det finns fortfarande en ovilja att betala sanktioner trots klampning, något Västerås yrkestrafik i torsdags ännu en gång fick erfara. Trots att sanktionsavgiften är överprövad och utan tveksamheter, krånglar transportföretag in i det sista för att slippa betala för fusk och överträdelser. ”Det nya klampningsförslaget om obegränsad klampningstid är efterlängtat och vi hoppas för allt i världen att det ska gå igenom”, säger bilinspektör Roger Ogemar, TF Gruppchef på Yrkestrafiken Västerås.
Genrebild. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs/arkiv.

Sverige i botten när det gäller miljökrav vid besiktning

En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) visar att Sverige för femte året i rad är bland de sämsta länderna i EU när det gäller miljökrav vid fordonsbesiktning. Låga krav och höga gränsvärden gör att många personbilar måste godkännas, trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp. Vidare välkomnas förslag för att kriminalisera fusk med avgasrening samtidigt som branschen noterar att Sverige fortfarande saknar specifika besiktningsregler för elbilar.