Ska det verkligen behöva vara så svårt att förflytta sig i Sverige? Har ni märkt skillnaden på framkomligheten vid vägbyggen beroende på om det är Skanska, NCC eller Svevia som är entreprenörer? Det har jag!
När orden inte räcker till som argument I Sverige kan man gå långt för att kämpa för sin sak. Yttrandefriheten är långtgående liksom föreningsfriheten och demonstrationsfriheten. Polisens möjligheter att ingripa mot demonstrationer är synnerligen begränsade.
Hastighetskontrakt – ungefär som att gifta om sig! Ibland vet man inte om man ska bli glad eller galen över vissa så kallade "nyheter" som dimper ned på skrivbordet. Ett exempel är det senaste nyhetsbrevet från Vägverket Region Skåne.Med all respekt för dem som engagerat sig, många är namnkunnigt folk med stor erfarenhet av trafiksäkerhetsarbete, vill jag lyfta frågan om man inte borde ta tag i dessa säkerhets- och miljöfrågor i ett helt annat stadium.
Biobränslen klarar EU:s koldioxidmål Biobränslen av sädesslag minskar klimatpåverkan med cirka 60 procent, sockerrör med cirka 80 procent, all biodiesel med minst 50 procent enligt fr...
Förarfria bilar EU stödjer teknikutveckling för att bilar ska kunna köra automatiskt i långa "tåg" på till exempel motorväg, med korta avstånd för lägre fö...
EU-kommissionen försenar koldioxidkrav på transportfordon EU-kommissionen föreslår en infasning av utsläppskrav för vans och transportfordon på 175 g/km till 2014-16, väsentligt svagare än juli 2013 so...
Obama begär sänkt bränsleförbrukning Varje statlig myndighet i USA ska inom 90 dagar redovisa mål för utsläppsminskningar från transporter, inom 180 dagar redovisa åtgärder för att...
30 procent av bränslebehovet kan täckas av bio År 2025 kan 30 procent av Australiens transportsektors bränslebehov täckas av inhemskt producerade biobränslen, vilket ger cirka 50 000 jobb och s...
Den övre åldersgränsen för förare av tunga fordon slopas Den finska regeringen föreslår en ändring av vägtrafiklagen så att den övre åldersgränsen på 70 år för förare av tunga fordonskombinatione...
Femaxlad MAN för tungtransporter En femaxlad MAN TGX tillåter semitrailerlaster på 30,3 ton. Det femaxlade fordonet kommer att användas inom tunga fjärrtransporter. Basfordonet ä...