Hej på er i sommarvärmen!
Ja, när jag nu skriver ner dessa rader till er därute på vägarna eller hemma i fåtöljen, har jag precis varit med om en underbart vacker försommarhelg. Nu ska jag passa på att ge er en rapport om vad som hänt i TIA den senaste tiden.
Vi har bland annat besökt Viiby Krog under Hästkraftens Dag. Våra representanter Anders och Peter hade en dag i snålblåsten, men "utbytet" av dagen kan man inte klaga på. Vi fick sålt t-shirtar och kepsar plus att vi dessutom värvade några nya medlemmar. Även personer som var intresserade av våran förening fick information om vem vi är och vad vi vill göra för branschen.
I min förra spalt här i Proffs berättade jag om att vi skickat ett brev till regeringen med frågor som vi gärna vill ha svar på. Tyvärr har vi i skrivande stund ännu inte fått något svar. De byråkratiska kvarnarna maler som bekant ganska långsamt, men vi kommer att stöta på dem igen - var så säkra!
Prata mer jobb!
För skoj skull googlar jag ordet lastbilsförare och hittar en yrkesbeskrivning från Arbetsförmedlingen som visar att följande krav ställs på lastbilsförare:
Man ska vara bra på att planera och organisera sina uppgifter, upprätthålla god trafiksäkerhet och kunna hantera oväntade problem med väderlek, väglag samt olyckor och andra trafikhändelser.
Man ska vara bra på att planera och organisera sina uppgifter, upprätthålla god trafiksäkerhet och kunna hantera oväntade problem med väderlek, väglag samt olyckor och andra trafikhändelser.
Byråkratiska bestämmelser och ofullkomliga mätinstrument
Alla förare i trafiken ska vara både nyktra och utvilade. Nykterheten vet vi alla vad den betyder. De flesta lojala samhällsmedborgare - oavsett om vi kör yrkesmässigt eller privat - avstår helt från alkoholen i samband med körning.
Politiker + domstol = kompetens?
En av tingsrätten fälld förare frias i hovrätten. En förare som friades i tingsrätten fälls i hovrätten.
Jaha, var ska man egentligen börja för att förklara ovanstående? Eller kan man överhuvudtaget förstå hur det "tänks" i de svenska domstolarna? Är det meningen att man ska fatta över huvud taget?
Jag måste erkänna att åtminstone jag har svårt att finna den röda tråden.
Jaha, var ska man egentligen börja för att förklara ovanstående? Eller kan man överhuvudtaget förstå hur det "tänks" i de svenska domstolarna? Är det meningen att man ska fatta över huvud taget?
Jag måste erkänna att åtminstone jag har svårt att finna den röda tråden.
DB Schenker nyanställer 20
Den 19 mars invigde Schenker Logistics AB sin nya lagerenhet på 20 000 kvadratmeter i Arlandastad.Från start sysselsattes ett 70-tal människor i de...
UAW godkänner nytt avtal med Mack Trucks
Medlemmarna i fackföreningen United Auto Workers har godkänt det nya 40-månaders ramavtalet med Volvokoncernens dotterbolag Mack Trucks. Avtalet in...
Michelingubben på museum
Den 28 maj 1889 grundades Michelin i Clermont-Ferrand i centrala Frankrike. Företaget hade cirka 50 anställda. Två år senare utvecklade Michelin d...
Volvo Powertrain tecknar avtal om arbetstidsförkortning för kollektivanställda
Volvokoncernens enhet för motor- och växellådstillverkning, Volvo Powertrain, har tecknat ett avtal med IF Metalls lokala klubbar i Skövde och Kö...
Asfaltkartellen fälld i högsta instans
Marknadsdomstolen gick på Konkurrensverkets linje och fällde företagen i asfaltkartellen. De dömdes att betala de högsta böter någonsin i ett k...
Tre älgar dog – i samma krock
En natt i slutet av maj inträffade en viltolycka söder om Torup i Halland där inte mindre än tre älgar dog. En och samma bil lyckades med konstst...