Fler egenföretagare, färre arbetstagare omkom i arbetsolyckor 2008 53 anställda, varav fem kvinnor, och 14 egenföretagare omkom i arbetsolyckor 2008. Året innan var motsvarande uppgifter 65 respektive 10. Två utl?...
Scania V8 fyller 40 Kraften, känslan och det omisskännliga ljudet hör till det som gör Scanias V8-motor legendarisk. Den i många läger hyllade maskinen såg i sin f...
Försäkra din bil mot ”tvåor” En försäkring som säkerställer att bilen går igenom den årliga kontrollbesiktningen. En dröm? Nej, snarare ett försäkringsalternativ som fung...
Norsk post levereras med Iveco Iveco Norge AB och Posten Norge AB har tecknat ett ramavtal som innebär att Iveco levererar samtliga transportbilar från 5,2-12 tons totalvikt. Avta...
Ny vagn förenklar lastning och lossning En ny unik järnvägsvagn har nyligen haft världspremiär hos kökstillverkaren Ballingslöv, kund hos Green Cargo. På ett enkelt sätt kan nu lastb...
Ny svensk bilfabrik i Nödinge Ägargruppen bakom Autoadapt AB och Alelion Batteries AB håller på att bygga upp en ny fabrik för elbilar i Ale Kommun. Avtal är tecknat för seri...
Tunga Rallyt fyller 16 Motorhistoriska Sällskapet och Volvo Lastvagnar Veteranfordonsklubben arrangerar för sextonde året Tunga Rallyt Väst för Lastbilar och bussar min...
Väldresserad ”Fido” lossar lasten lätt Ett nytt hjälpmedel för att lossa pallgods har sett dagens ljus hos Leif Åhl Verkstad AB. En liten pallvagn kopplad till trucken släpar enkelt ut ...
En gripande historia Det är inte bara om man är polis som man har rätt att gripa en misstänkt brottsling. Det kan faktiskt var och en av oss göra under förutsättning att det gäller ett brott som kan föranleda fängelse och gripandet sker - som det heter - på bar gärning eller flyende fot. Det vill säga att vi griper en misstänkt som framför ögonen på oss gör sig skyldig till exempelvis ett snatteri eller som - efter att ha utfört gärningen - söker undkomma. Inom juridiken kallas detta "envarsgripande".
Fulla spår – men inte ett spår av tågen Det är fullt på spåren. Därför kan inte fler transporter gå via järnväg eller fler människor ta tåget till jobbet. Därför fungerar inte konkurrensen riktigt som den borde inom järnvägsnäringen - det finns helt enkelt för lite spårutrymme för att alla intresserade aktörer ska få plats.