"Det är inte vintrarna som blivit värre. Det är Trafikverkets prislapp i upphandlingarna som blivit sämre", säger Marcus Törnblom på Hudikbärgaren. Foto: Privat.

Värre vintrar eller sämre prislapp på Trafikverkets upphandlingar?

Vinterväghållningen i Sverige fortsätter att få massiv kritik år efter år. Det handlar om för sena åtgärder eller ibland inga alls eller i vart fall otillräckliga. Trafikverket håller inte med om bilden av ”kaos och katastrof som målas upp. ”Varför ska min familj behöva vara så oroliga för att jag inte ska komma hem på grund av dålig vinterväghållning”, frågar sig chauffören Tommy Johansson från Skellefteå.
"När svenska och utländska förares regelefterlevnad räknas tillsammans blir det missvisande", säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Bussbranschen: ”Fokusera på allvarliga överträdelser”

Bussbranschen uppmanar Transportstyrelsen att fokusera på allvarliga överträdelser, detta med anledning av att Transportstyrelsen under våren har genomfört en tillståndsmätning inom beställningstrafik med buss som visar på att bussbranschen följer regler och krav väl. Ändå väljer Transportstyrelsen den 19 december, i en pressrelease till rapporten ”Tillståndsmätning Buss 2023”, att lyfta att kör- och vilotiderna inte följs och dessutom försämrats sedan senaste mätningen 2018.
       46 procent av de kvinnliga bilisterna tror inte att någon stör sig på deras körning.

Manliga förare tror de är bättre i trafiken

En majoritet av manliga bilförare tycker att de är bättre än genomsnittet på att köra bil och ju äldre de blir, desto mer övertygade är de att ingen annan stör sig på deras körning. Nästan varannan svensk bilist tror inte att någon annan har synpunkter på deras sätt att köra trots att så gott som alla stör sig på medtrafikanterna. Detta visar en undersökning från Kantar Media på uppdrag av Circle K, där svenska bilförare fått betygsätta sin egen körförmåga.