Veolia väljer Volvos sopbilar Världens ledande företag inom avfallshantering, Veolia Environnement, har utsett Volvo Lastvagnar till "preferred supplier" av sopbilar till företa...
Två ryska stororder till MAN MAN Nutzfahrzeuge har tillsammans med det ryska dotterbolaget MAN Avtomobili Rossiya slutit avtal med två ryska kunder om leverans av totalt 4 700 tu...
Ny transportkommissionär Italienaren Antonio Tajani efterträder fransmannen Jaques Barrot som EU:s transportkommissionär. rnAntonio Tajani tillhör i likhet med Italiens p...
Dyrare transporter slår mot svensk basindustri Nu börjar svenska basindustrier på allvar känna av att transporterna blivit allt dyrare på grund av att dieselpriset skenat iväg. Det innebär at...
DIGITALA FÄRDSKRIVAREN FÖRÅLDRAD Överåklagare Alhem:rn"Gamla domar kan komma att rivas upp"rnrnAv Sten PerssonrnrnÅkarna visste det, chaufförerna visste det och facktidn...
Fjantargument håller inte i rätten Ordningsföreläggande på vägen, rapport eller domstol? Nu ska jag på begäran av många förare, efter min förmåga och mina kunskaper, försöka reda ut vad som gäller i den svenska rättsordningen. Jag har förstått att det finns många frågor.
Rattfulla förare borde vara diskvalificerade för all framtid ?Sju fulla lastbilsförare fast i skånska hamnar.? Rubriken står där som ett hån mot allt vad trafiksäkerhet heter. I artikeltexten kan jag läsa vidare att det var en tidig måndagsmorgon som ett drygt hundratal poliser hade koncentrerat sina kontroller till hamnarna i Ystad och Trelleborg med angränsande vägar. Nästan samtidigt läser jag i ett TT-telegram: ?En lastbilschaufför som hade 2,52 promille alkohol i blodet när han stoppades av polis på riksväg 34 söder om Hultsfred åtalas för grovt rattfylleri. Andra trafikanter hade tipsat om chaufförens vingliga färd. Polispatrullen upptäckte genast hur berusad chauffören var och grep mannen.?
Tråkiga tidningar har lärt mig en del nytt Jag har alltid tyckt att affärstidningar är tråkiga. Egentligen en fördom eftersom jag inte har läst dem utan bara bläddrat någon gång. Så skaffade kontorsgrannen en prenumeration på Veckans Affärer och lade tidningen i det gemensamma tidningsstället. Jag läste och en ny obegriplig värld öppnades för mig. Efter varje nummer funderar jag på varför ingen reagerar. Förmodligen för att de inte vill framstå som lika mossiga som jag. Ingen vill ju vara en sådan som inte fattar näringslivets villkor. Eller inte riktigt fattar vad som menas med favoritbegrepp som omstrukturering och effektivisering. Fast det, och en del annat, har jag lärt mig nu.
Det här är ju ganska modigt av Vägverket Vägverket har nu föreslagit ett förbud för förare att använda handhållen mobiltelefon under färd. Så säger rubriken i det pressmeddelande som verket skickade ut i mitten av april. Notera ordet ?förare? ? inte ?yrkesförare?!Säkert som amen i kyrkan skapas nu två läger för om detta förslag är relevant eller inte. Och för ovanlighetens skull tänker jag inte avslöja min inställning i frågan.
Ny generalagent för asfaltscontainrar Från och med 1 januari i år är Ströman Maskin AB ny generalagent för Oletto asfaltscontainrar i Sverige. rnAsfaltscontainrarna från danska Ole...