74 ton
Listar alla artiklar taggade med: 74 ton
Wibax Logistics investerar i nya tankbilar
Nya regler banar väg för 74 ton
-Transportstyrelsen lanserar stödtjänst på nätet
Nu närmar sig dagen då det ska bli tillåtet med ekipage på 74 ton på delar av vårt vägnät. Inför detta har Transportstyrelsen tagit fram nya regler som började gälla den 1 maj.
Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar
Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.
Anders Åkesson (C) överväger KU-anmälan:
Ministermiss försenar BK4-beslut ytterligare?
Påbyggare, skogsåkare och flera med dem, är tydliga angående BK4-vägarna: "Vi vill ha besked!". Nu ser det ut som att beskedet kommer att dröja eftersom Trafikverket ännu inte nåtts av nya direktiv från regeringen efter riksdagsbeslutet i våras. Vad ska åkarna investera i? Vad ska påbyggarna bygga? När ska de göra det?
Och varför har direktiven inte kommit?
Nu ska 74 ton tillåtas – i hela landet!
Bergheden (M): ?Bra för svensk konkurrenskraft?
Riksdagen beslutar om regeringens proposition godstrafikfrågor med en ny bärighetsklass för lastbilar, BK4, som tillåter lastbilar upp till 74 ton. Riksdagen antar regeringens lagförslag men med en annan motivering än den som finns i regeringens proposition för hur Trafikverket ska besluta om vilka vägar som lämpar sig för den nya bärighetsklassen.
Per Klarberg (SD):
Straffa lastbilsnäringen – inte rätt väg att gå
Regeringens förslag om att tillåta tyngre lastbilar, samt införa en ny bärighetsklass för dessa, är något i grunden väldigt positivt. Tyngre lastbilar är i regel, både ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv, effektivare. Dessutom sliter de mindre på vägarna tack vare det minskade axeltrycket, vilket leder till minskad underhållskostnad för staten per tonkilometer gods som transporteras.
74 ton blir möjligt i mars
Regeringen har nu beslutat om en lagrådsremiss rörande införandet av trafik med 74 tons lastbilar i Sverige, på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart inte är möjligt. Förslaget kommer ingå i en bredare godstrafikproposition, där regeringen även kommer lämna förslag som främjar godstransporter med järnväg och sjöfart.
? Det är glädjande att vi tar ytterligare ett steg i arbetet med hållbara lastbilstransporter, säger infrastrukturminister Anna Johansson.