Cabotage
Listar alla artiklar taggade med: Cabotage
Jag tycker att ni är en riktig skitspeditör
Men ett samtal som jag nog aldrig kommer att glömma, fick jag för inte så länge sedan. Ett samtal som började med ?Hej Göran, kan du gissa vem jag är??.
Otillåtna cabotage fortsätter att engagera polisen
?Vi tar allt som vi mäktar med?
Att polisens så kallade "cabotageutbildning" har gett effekt, går inte att ta miste på. Antalet inrapporterade, otillåtna cabotage har ökat nära nog lavinartat.
- Ja, så uppfattar jag det efter att ha talat med Transportstyrelsen i just ett cabotageärende under gårdagen, berättar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson i Helsingborg.
Utländska åkerier skriver avtal - med sig själv
Nyttjanderätt – ”ett större hot mot branschen än otillåtet cabotage”
Enligt trafikpoliser som Proffs har varit i kontakt med, blir det allt vanligare att utländska bilar som stoppas i färd med att utföra inrikes transporter i Sverige, visar upp så kallade nyttjanderättsavtal. Ett sådant avtal innebär i korta drag att en utlandsregistrerad dragbil, helt lagligt, kan köra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige.
- Detta är absolut ett riskfritt sätt att kringgå allt vad cabotageregler heter, säger Göran Rosengren på tidningen Proffs.
Rejält bakslag för ny cabotageförordning
?Mycket i förslaget kan komma att ändras?
När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.
Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage
I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.
Utländska fordon kör laglig inrikes trafik i Sverige – för 3 000 i månaden
För 3 000 kronor per månad kan utländska åkerier, med utlandsregistrerade dragfordon, utföra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige utan att riskera att fällas för otillåtet cabotage. Ett företag med säte i Malmö skriver till exempel kontrakt med utländska åkerier och genom nyttjanderättsavtal, behöver det utländska åkeriet inte längre bry sig om vare sig tillfällighetsbegrepp eller andra konkurrensstyrande bestämmelser.
Snaran dras åt runt brevlådeföretagen
Måndagens votering i EU-parlamentet handlade om delar av det kommande mobilitetspaketet. Ett av förslagen, det som rör cabotagereglerna, har vi tidigare skrivit om. Bland föreslås att en internationell transport i framtiden ska påbörjas i det land där transportföretaget är etablerat.
Man kan, utan att ha allt för stor fantasi, anta att en del företag skulle falla för frestelsen att starta så kallade brevlådeföretag runt om i Europa. Men det "hålet" har man redan sett i parlamentet ? och därför föreslår man nu regler som ska göra det svårare för den typen av fusk.
EU-parlamentet röstade ja till tufft cabotageförslag
Under måndagen röstade EU-parlamentets transportutskott ja till bland annat det förslag som handlar om mobilitetspaketets ?cabotagedel?. Det innebär att man nu tagit ytterligare ett viktigt steg mot att skärpa regelverket i syfte att stävja ett systematiskt utnyttjande av detsamma. Men än har inte sista ordet sagts, den klurigaste delen återstår ? att gå vinnande ur den trepartsdiskussion som väntar härnäst.
Ekipage klampades dubbelt upp – i Västerås
Samskip: ?En het diskussion på allra högsta nivå?
Ett ekipage belades med två klampar. Föraren och åkeriet fick sammanlagt betala 41 500 i böter och förskott på sanktionsavgift. Det blev resultatet av en rutinmässig kontroll, utförd av trafikpolisen i Västerås under onsdagen.
Trailerägaren, Samskip van Dieren, som återigen står i det föga avundsvärda rampljuset, menar att luddiga regler är ?roten till det onda?.