Vi har på senare tid skrivit artiklar om turkiska Ekol. Och transportören fortsätter att hålla redaktionen ? och polisen ? sysselsatt. Den här artikeln tar avstamp i den artikel som vi publicerade den 22 december.
Cabotage
Listar alla artiklar taggade med: Cabotage
Volvo agerar mot turkiska Ekol-bilar
?Vi kräver en redovisning?
Turkiska dragbilar från Ekol som hämtar löstrailers från en färjeterminal i Göteborg för lossning i närområdet får Proffsläsare att reagera. Likaså Volvo, ett av företagen som de lossar hos. Nu vidtar fordonstillverkaren åtgärder som tydligt markerar vad de anser om saken.
Ekol-ekipage fast för otillåtet cabotage
Turkiska Ekol blev nyligen föremål för kontroll av trafikpolisen i Västerås. En kontroll som hittills renderat i 43 000 kronor i böter och sanktionsavgift för föraren och företaget.
Pengarna har betalats, men är historien slut? Nej, inte riktigt än...
Girteka vill ha strängare cabotageregler
Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.
80 000 i sanktionsavgift – för samma transport
Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia ? och försök att hänga med i svängarna ? nu kör vi!
Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”
Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.
Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju
Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
? Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.
Lagförslag:
Tidsgränsen för klampning ökas – med 12 timmar
Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.
Sveriges Åkeriföretag:
Oklart om kombitrafik – trots EU-beslut
EU-kommissionen har nu kommit med sitt förslag till förändrade bestämmelser i kombidirektivet. Sveriges Åkeriföretag ser fortfarande att flera problem är olösta.
? Vi vill att bestämmelserna som gäller utstationerade även ska gälla de som kör kombitransporter från första dagen. Detta ser vi inte i förslaget, säger John Woxström, jurist vid Sveriges Åkeriföretag.
Transport av tom trailer blev otillåtet cabotage
Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.