Cabotage

Listar alla artiklar taggade med: Cabotage

DEBATTARTIKEL

Cabotageförslaget gör det olagliga lagligt

Här stannar Sverige reagerade på att man vid utfrågningen i trafikutskottet i förra veckan diskuterades det nya förslaget till utstationeringsdirektiv för transportbranschen, och en 3-dagarsregel som vi kände att den inte stämmer. Vi kollade förslaget och visst finns 3 dagar med som en variant. Vart man hämtat uppgifterna till diskussionen kring 3-dagarsförslaget vet vi inte, men man borde ha tillgång till det senaste förslaget i utskottet.

Bulgarisk dragbil med turkisk trailer - och otillåtet cabotage. Ombord fanns gods till de båda Volvoföretagen.

Volvo Cars och Volvo Lastvagnar samlastade på olaglig transport

Lastvagnar: ?Lagar och regler ska följas?

Det ena otillåtna cabotaget efter det andra vinkas in på polisens kontrollplats vid Helsingborg. Häromdagen lyfte polisen till exempel av klampen från ett polskt ekipage som precis hade betalat för sig, för att bära den 20 meter bort och låsa fast den på nästa ekipage, en bulgarisk bil med turkisk trailer ? på väg till Volvo.
- Det är som att fiska i ett akvarium, säger en trafikpolis till tidningen.

Varför river Ikeas kontroller upp fackets känslor?

Olagliga transporter, osurrat gods, drogade/onyktra chaufförer, chaufförer som inte får lov att vistas i landet, chaufförer som försöker mörda sina kollegor... Sedan vi gav ut det förra numret av Proffs har det hänt en hel del längs våra svenska vägar. Det vet du som följer oss på nätet.
En starkare trafikpolis, stramare regler för cabotage och ett skrotat kombidirektiv hade enligt mitt förmenande till stor del kunnat stävja den här typen av brottslighet.
Men vad vill EU göra?

Förvaltningsrätten ser ingen anledning att ändra Transportstyrelsens beslut.Fotograf: Mikael Forslund, arkiv

Ingen framgång för bulgariskt åkeri i förvaltningsrätten

Trafikpolisen i Västerås stoppade i februari förra året en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer vid Evelund sydväst om Sala. Polisen konstaterar att det rör sig om en inrikes transport ? åkeriet hävdar att det handlar om en kombitransport. 
Polisen håller inte med, några dokument som styrker en kombinerad transport finns inte och polisen bedömer transporten som ett otillåtet cabotage. Åkeriet tvingas därmed betala förskottet på sanktionsavgift, 40 000 kronor, men väljer sedan att överklaga ärendet.

Fotograf: Göran Rosengren

Transports ordförande:

Absurt med yrkestrafikvecka för polisen

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.