Snart kommer ett nytt nummer av Proffs till dig som prenumererar. I nr 4-2017 tar vi bland annat upp den otillåtna cabotagetrafiken. Eller, rättare sagt, den som borde klassas som otillåten. För som ni kanske känner till, finns det olika uppfattningar myndigheterna emellan i den frågan. Och dessa meningsskiljaktigheter resulterar i att många som inte följer EU:s direktiv, nu slipper undan straff. I Sverige!
Cabotage
Listar alla artiklar taggade med: Cabotage
Kalla det vad som helst – bara det kostar
Det var så klart glädjande att läsa promemorian ? men det känns ändå så ?onödigt? på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.
Transportstyrelsen vill återta greppet om cabotagefuskarna
Transportstyrelsens nuvarande, snäva och från många håll bespottade tolkning av EU-förordningen som reglerar cabotagetransporter har inneburit att många som med tidigare tolkning skulle ha blivit rapporterade för otillåtet cabotage, nu slipper undan straff.
Detta har myndigheten förstått och nu vill man råda bot på det. I dagarna skickades ett förslag ut på remiss som är tänkt att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.
Här stannar Sverige:
Nyttjanderättsavtal – ett orosmoln
Vi har tillsammans samlats under rörelsen i #härstannarsverige, HSS. Vi startade med en protest då en chaufför med falskt körkort frikändes av tingsrätten. Vi sa att nu får det vara nog - det räcker nu.
Parkeringen ”ockuperades” – Men var det inte det vi ville?
Under långhelger observeras ofta "horder" av utländska ekipage stå parkerade på diverse uppställningsplatser. Ett aktuellt fall är säkerhetsparkeringen på Brändåsen, som vi fått många tips om på redaktionen.
Men i just det fallet - var det inte exakt det vi ville? Frågan kan kanske upplevas som provocerande. Men läs vidare...
Transportstyrelsen ångrade sig:
Otillåtet cabotage! – Nej förresten…
En turkiskregistrerad trailer med tysk dragare kom tom från Norge in till Sverige och blev efter sexton dagar stoppad i Västerås. Då det fanns en mängd brister, slutade det med att ekipaget klampades.
Österrike förlorar 5 miljarder om året
Bäcklund: Cabotage – ett djävulens verktyg
Minst var femte inrikestransport i Österrike utförs av en utländsk fraktare. Det leder till en uppskattad ekonomisk skada på cirka 500 miljoner Euro, drygt 5,1 miljarder svenska kronor, om året. Och dessutom hotar det runt 14 000 jobb i landet, räknade Österrikiska branschorganisationer nyligen fram.
Lundgrens förslag vann gehör i parlamentet
Cabotage och 3,5-tonnare upp på EU-agendan
Många för en daglig kamp för att komma tillrätta med de olagliga transporter som rullar på våra vägar. På EU-nivå har Sverige bland annat god draghjälp av Peter Lundgren (SD). Under den gångna veckan fick han igenom två viktiga förslag i EU-parlamentets omröstning i Strasbourg.
Transportstyrelsen har gjort rättslig prövning omöjlig
Cabotage är ett begrepp som för de allra flesta låter både främmande och krångligt definitionsmässigt. Ordet betyder att en nationell kommersiell godstransport utförs av en operatör som tillfälligt är i landet. Enkelt så det förslår, eller?
Vi reder ut Transportstyrelsens begrepp i kommande nummer:
Detta innebär tolkningen i praktiken
Transportstyrelsens och polisens nya vägledningar rörande innebörden av bland annat begreppet "tillfälligt", skiljer sig markant och därmed har det tidigare fungerande samspelet i cabotagefrågorna myndigheterna emellan, börjat gnissla.