Ännu en gång stod skyddsänglarna övriga trafikanter bi då ingen kom till skada trots att trafiken var livlig. Föraren fördes till Helsingborgs Lasarett och är dessutom misstänkt för rattfylleri.

Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg
Ännu en gång stod skyddsänglarna övriga trafikanter bi då ingen kom till skada trots att trafiken var livlig. Föraren fördes till Helsingborgs Lasarett och är dessutom misstänkt för rattfylleri.
Två förare från Litauen chansade på att strunta i helgvilan. Något som inte gick hem. Istället blev det en klamp på hjulet samt rast och vila på stället.
3,5-tonsbilarna fortsätter att tangera nya rekord i överlast. Årshögsta i Helsingborg har sedan i januari legat på 388 procent och sattes av en förare i en polskregistrerad Iveco. Nu är det rekordet slaget ? med god marginal.
I onsdags kväll stoppas en rumänsk dragbil av polisen i Helsingborg. En något "självmarkerande" sådan. Belysning ur funktion och ett högt motorljud, gjorde att trafikpolis Richard Karlsson valde att ta en närmare titt på fordon och förare.
Under Kustbevakningens hamnkontroll i Helsingborg i går, stoppades bland annat ett bulgariskt ekipage, som åkt med färjan utan att föraren hade deklarerat sin farliga last av klass 5 och 8. I princip all nödvändig säkerhetsutrustning saknades, fordonet hade inte ens hållare för ADR-skylt. I Helsingborgs hamn blev det stopp för fortsatt färd.
- Oacceptabelt, säger rederiets fraktchef.
Full aktivitet råder inom trafikpolisens verksamhet. Falska körkort, rattfyllor och överlast tillhör dessvärre vardagen för dem. Under den gångna veckan har till exempel Helsingborgspolisen avslöjat tre falska körkort, en "tung" rattfylla, överlast samt en chaufför utan tillstånd att arbeta i EU.
Scanias Transportlaboratorium har sedan den 1 juli 2014 kört med fordonskombinationer på nästan 32 meter. Sedan årsskiftet körs ett likadant ekipage i ett projekt med Vos Logistics-profilerade fordon, där AlGuns Åkeri AB står för dragbil och förare. Tills nu. Vos Logistics ekipage håller sig nämligen inte inom ramen för föreskriften som medger de extra långa kombinationerna ? och i Helsingborg fick projektet därför ses som avslutat. Åtminstone för tillfället.
Den 29 februari klampades ett Schenkerekipage av Helsingborgspolisen. Otillåtet cabotage och sanktionsavgift. Kombitrafik säger transportören EUT Transport & Logistik AB i Örebro, som trots invändningarna inte hade något annat val än att betala in 40 000 kronor i förskott till staten.
Ni har läst om dem ofta i tidningen Proffs. Olaga cabotage har blivit vardagsmat för dem och de har också gett Proffs vinjett Transportfusket i Fokus ett ansikte. Men vem är egentligen dessa engagerade "vägens väktare"?
Se filmen som berättar om hur de blev poliser och vad det är som fött intresset hos bilinspektörerna för att ge sig in i jakten på olagliga transporter.
Under torsdagen genomförde Kristianstadpolisen ADR-kontroller i Helsingborgsområdet. Resultatet ligger i fas med riksgenomsnittet för den här typen av kontroller. Men för Postnord blev det en jobbig dag. Allra jobbigast blev den sannolikt för Postnords chaufför, Andreas Nordh.