Bakgavellyft
Listar alla artiklar taggade med: Bakgavellyft
Hiab
Besiktning av bakgavellyft skärps
Besiktning av bakgavellyft skärps. Enligt vad Sveriges Åkeriföretag erfar har fordonsbesiktningsbranschen i samråd med Arbetsmiljöverket gjort nya tolkningar av hur regler i ASF 2003:6 och standard SS-EN 1756–1:2021 ska tillämpas för bakgavellyftar med tillämpning från 15 november 2023.
Skåpet riskerade falla av – klampades
Arbetsmiljöverket: "Otäckt"
Måndagen den 17 maj kör bilinspektör Jonas Nordin i Västerås yrkestrafikgrupp ut till kontrollplats Karleby och hamnar då bakom en lätt lastbil, en så kallad ”lättlastare” på 3,5 ton. Fordonet svajar lite på vägen och skåpet ser ut som om det sitter lite löst. Nordin anropar kollegorna på kontrollplatsen och ber dem göra en slagning på fordonet. Den visar att det är belagt med körförbud sedan november 2020.
Säkerhetsbrister hos 7 av 10 transportföretag
Farliga lyftanordningar, olaglig arbetskraft och felaktigt lastade fordon. Ungefär sju av tio kontrollerade transportföretag hade säkerhetsbrister i sina fordon. Det visar en nationell, myndighetsgemensam insats mot transportbranschen.
Obesiktigade bakgavellyftar sved i börsen för 20-talet åkare
Operation Klöver blev ett hårt slag för dem som fuskar, men renderade även chockartade erfarenheter för dem som hade obesiktigade bakgavellyftar. Att inte besiktiga en bakgavellyft är nämligen sanktionsbelagt. Under septembers första tre dagar samarbetade åtta myndigheter på kontrollplats Långeberga i Helsingborg. Summan som togs in för olika överträdelser under dessa dagar, landade på 6 326 465 kronor.
Palfinger AB
Okunskap inget skäl att slippa straff
Ingen på Bazar i Sollefteå AB kände till att bakgavellyften på företagets skåpbil måste genomgå särskild besiktning. Okunskapen friar dock inte från ansvar anser Ångermanlands tingsrätt och dömer Bazar att betala 5 000 kronor i företagsbot för brott mot arbetsmiljölagen.
På tok för lite ansåg åklagaren och överklagade, men hovrätten tar inte upp domen till prövning.