Beställaransvar
Listar alla artiklar taggade med: Beställaransvar
Skärpt beställaransvar kan prövas i skarpt läge
Beställaransvaret ska omfatta även cabotage
- Och tullen får ökade befogenheter
Regeringen har beslutat om skärpta regler för beställare av internationella gods- och busstransporter och så kallade cabotagetransporter. Besluten är ett led i arbetet med att skapa ordning och reda inom transportmarknaden. Detta enligt ett pressmedelande från Näringsdepartementet idag.
Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart
(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”
Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.
Skärpt beställaransvar – ett slag i luften
Man har skärpt en ickefråga
Ett skärpt beställaransvar kan bli verklighet redan till sommaren, den 1 juli närmare bestämt. Är det nu vi ska jubla? Eller gråta?
Propositionen är i min värld en besvikelse och de "tuffare tagen" är ett sällan skådat slag i luften. Det blir tydligt när man läst mer än rubriken i pressmeddelandet från regeringen.
Skärpt beställaransvar förväntas träda i kraft den 1 juli
I dag har vi problem med olagliga yrkestransporter, osund konkurrens och företag som dumpar villkoren. Det är angeläget för regeringen att komma till rätta med problemen och därför föreslås nu att företag och myndigheter ska ta större ansvar för att kontrollera att de transporter som de beställer är lagliga. Detta skriver regeringen i ett pressmeddelande på onsdagen.
Regeringsförslag:
Nu ska beställaransvaret skärpas
Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.
Förlängda Armen Åkeri AB
Full åkeriverksamhet – utan trafiktillstånd
Ett nybildat svenskt åkeri skrev avtal med stora kunder och började sedan köra deras gods - trots att man vid tillfället saknade trafiktillstånd. Beställaransvaret aktualiseras åter.
Skärp lagen – för högre moral är väl inte att tänka på?
Efterlyser utökat beställaransvar – i Australien
Problemen inom transportnäringen är ingalunda bara nordiskt eller europeiskt. De är globala. The Transport Workers Union, TWU, i Australien, kräver nu större medansvar i fler led och högre upp när det sker lastbilolyckor, läser vi på deras hemsida.