Bilinspektör

Listar alla artiklar taggade med: Bilinspektör

Bilinspektör Patrick Zetterberg:

”Statliga och kommunala bolag driver svenska åkerier mot konkurs”

När två svenska fordon stoppades och påkoms med att köra på dubbla förarkort, rann bägaren över för bilinspektör Patrick Zetterberg i Eskilstuna när han fick höra anledningen. ”Alla statliga och kommunala företag måste börja betala för sig när de upphandlar transporter”, säger han. ”När de inte betalar vad det kostar, öppnar det inte bara upp för fusk och stress, utan driver även svenska åkerier mot konkurs”.
I väntan på slutgiltig dom om var "närmast lämpliga" är, får aktörerna vända sig till Transportstyrelsen om de vill överklaga.

Trots förvaltningsrättens friande dom i Samskip Sia-ärendet:

”Business as usual” i Eskilstuna

Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i ”närmast lämpliga”, men Transportstyrelsen har överklagat domen. Under tiden fortsätter arbetet som vanligt och som vanligt fortsätter en del aktörer att göra sina egna tolkningar av ”närmast lämpliga” samt hänvisa till Samskip Sia-domen. Men för polisen är det "business as usual" och innan en slutgiltig dom kommer, måste aktörerna fortsätta att lägga tid på överklaganden.
Trailerns ägare är inte misstänkt för något brott.

Kombitransport landade i otillåtet cabotage

”Vi fortsätter rapportera som vanligt tills en slutgiltig dom finns på plats”

Att Förvaltningsrätten gav Samskip Sia rätt i deras tolkning av ”närmast lämpliga omlastningsstation”, hindrar inte yrkestrafikgruppen i Eskilstuna att fortsätta rapportera kombitrafik som faller utanför direktivet. Istället har de vässat rapporteringen och gjort den mer omfattande och detaljerad. Den 2 september var det åter dags för ett välkänt företag att rapporteras.
Foto: Roger Ogemar

”Långklampning” i Västerås

Betalar inte sanktionsavgiften och vägrar reparera i Sverige

Ett polskt trailerekipage på väg från Norrköping till Västerås kom från ”fel håll” och dessutom för fort. Med en trasig färdskrivare, förarens olika förklaringar till sina förehavanden och inget bevis på inkommande internationell last, blev det klampning i väntan på pengarna – som företaget inte vill betala. Efter 36 timmar klampades fordonet om på grund av tekniska brister, men företaget vill inte reparera i Sverige.