Bo Ericsson

Listar alla artiklar taggade med: Bo Ericsson

  Från vänster Bo Ericsson och Tommy Carnebo som föreläste om den skadade elbilens resa från olycksplats till skadeverkstad. Foto: Fordonsjuristen.

Risker med skadade elbilar kräver ny kunskap

Risker med skadade elbilar kräver ny kunskap och korrekt handhavande. Bo Ericsson, Fordonsjuristen och Tommy Carnebo, specialist på risker med EV fordon från Dafo Vehicle Fire Protection, föreläste om den skadade elbilens resa från olycksplats till skadeverkstad. Deltagarna på webbinariet var skadeverkstäder, kommuner, försäkringsbolag och bärgare. Dessa kommer i kontakt med det skadade elfordon och ska agera, men har olika förutsättningar att förhålla sig till.
Litiumjonbatteri. Foto: Bo Ericsson, Fordonsjuristen.

EU-direktiv ”eviga livet” för elbilsbatterier?

Batteriåtervinning håller på att bli en miljardindustri och många vill vara med och slåss om kakan. Det mest hållbara vi kan göra är självklart att reparera och låta batterier leva så länge som möjligt. Den förväntade livslängden för elbilsbatterierna har vida överskridit de första förutsägelserna. ”Därmed kommer mängden kasserade batterier att öka kraftigt först om några år”, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Fordonsjuristen vill hellre att man senarelägger skiftet till vinterdäck. Inte minst för att minska däckbyten som utförs genom svartarbete som inte alltid har rätt kompetens.

Fordonsjuristen: Varför utöka skiftestiden till sommarhjul?

Varför utöka skiftestiden till sommarhjul med ytterligare två veckor? Den frågan ställer sig Fordonsjuristen i anknytning till att regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda och ta fram förslag till ändringar när det gäller tidsperioden för förbud mot användning av dubbdäck. Utgångspunkten för utredningen och förslagen ska vara att tiden då det är tillåtet att använda dubbdäck på våren förlängs med två veckor.