Böter

Listar alla artiklar taggade med: Böter

Om åkaren inte kan hålla chauffören med lagliga spännband, hur ska han då kunna erbjuda boende utanför hytten för den ordinarie veckovilan?

Överlast, fortkörning, förartillstånd, restskuld – ett axplock från Västerås

Att köra tvåaxlig dragbil kräver att man vet var vikten ska placeras. Det är även olämpligt att köra för fort när hastigheten kan kontrolleras mot färdskrivaren. Förartillståndet ska finnas med i fordonet för att visas upp direkt på begäran, annars kostar det pengar och när du köper en bil är det viktigt att kontrollera att det inte finns restskulder på fordonet vilket, ovanpå skulden, ger böter.
Det första fordonet som stoppas tillhör Hallands Åkeri AB, ett åkeri DHL inte har något samarbete med.

Sanktionsavgift och böter till halmstadsåkeri

DHL: Åkeriet kör inte för oss

Inte ett, utan två av åkeriets fordon stoppas samma dag. Obetald skatt, obesiktigad färdskrivare, allvarliga kör- och vilotidsöverträdelser, körkortsomhändertagande på plats är några exempel på vad polisen påträffar. DHL säger att de inte har något samarbete med åkeriet, men väl med ett annat åkeri som har samma ägare. Vi frågar åkeriet om de har koll på sin verksamhet och det säger de att man har.
Farligt gods och stål mot stål, men inga spännband, kostade föraren 4 000 kronor.

Dyrt att inte lastsäkra farligt gods

Föraren fick lära sig att det är dyrt att inte lastsäkra farligt gods och att böterna för brister på brandsläckare också hamnar hos föraren. Han lyfter frågan om huruvida det borde ligga ett större ansvar på fordonsägaren att tillhandahålla ett fordon som är utrustat för den körning som bedrivs, detta då förare inte sällan byter fordon eller kanske inte har den självklara rättigheten att säga nej till körning även om fordonet inte uppfyller kraven.