Regeringen vilseledde svenska bilister och medier när de i förra veckan presenterade en ökad beskattning av bilresor som en stödåtgärd mot bränslekrisen. Det handlar om reseavdraget som nu ska reformeras.
- Konsekvensen av det framlagda förslaget är ett ökat skatteuttag från bilister i alla kommungrupper. Det är tondövt med tanke på den bränslekris vi befinner oss i, säger Caroline Drabe, vd på M Sverige.
Bränslepriser
Listar alla artiklar taggade med: Bränslepriser
DEBATTARTIKEL
Thomas Morell (SD):
”Regeringen har förlorat sig i miljöpartistisk retorik”
DEBATT
Det är direkt provocerande att regeringen inte förstår vad som händer i Sverige just nu. Priserna på drivmedel och energi skjuter i höjden. Larmsignaler från jordbrukare, åkeriägare, skogsentreprenörer, entreprenadfirmor och inte minst privatpersoner står som spön i backen. Detta samtidigt som besvikelsen över regeringens så kallade stödpaket är närmast monumentalt.
Det är direkt provocerande att regeringen inte förstår vad som händer i Sverige just nu. Priserna på drivmedel och energi skjuter i höjden. Larmsignaler från jordbrukare, åkeriägare, skogsentreprenörer, entreprenadfirmor och inte minst privatpersoner står som spön i backen. Detta samtidigt som besvikelsen över regeringens så kallade stödpaket är närmast monumentalt.
Branschorganisationer ger mest ris åt regeringens åtgärdspaket
Regeringens åtgärdspaket med anledning av de ekonomiska konsekvenserna av Rysslands invasion av Ukraina presenterades på måndagen. Regeringen föreslår att priset på bensin och diesel ska sänkas vid pump med 1,30 kronor per liter från och med den 1 juni till 31 oktober, utöver den skattesänkning med 50 öre som sker i maj.
Dessutom sänks ambitionen i reduktionsplikten och klimatbonusen fördubblas och får 3,9 miljarder nya kronor för 2022.
Dessutom sänks ambitionen i reduktionsplikten och klimatbonusen fördubblas och får 3,9 miljarder nya kronor för 2022.
SÅ: Regeringens åtgärdsförslag en stor besvikelse
Regeringens åtgärdsförslag för att möta de höjda drivmedels- och elpriserna är en stor besvikelse för landets åkeriföretag. Skatten på bensin och diesel sänks till EU:s miniminivå på diesel vilket ger 1.30 vid pump vilket även innefattar moms. Sänkningen sker i juni och gäller fram till 31 oktober.
Så vill regeringen dämpa effekterna av skenande energipriser
Rysslands invasion av Ukraina har lett till ökade priser på drivmedel och el. För att stärka Sverige i denna extraordinära situation presenterar regeringen ett åtgärdspaket med insatser både på kort och lång sikt. Paketet innehåller bland annat sänkt drivmedelsskatt, en ny drivmedelskompensation till privatpersoner med bil, höjt bostadsbidrag till barnfamiljer och ett nytt reseavdragssystem. Detta presenterade finansminister Mikael Damberg vid en presskonferens idag.
DEBATTARTIKEL
Till dig som politiker – hur viktig är åkerinäringen för dig?
Dieselpriset har ökat med över 70 procent från 1 januari 2021 och ligger nu över 26 kr/litern. Med respekt för de drabbade i Ukraina är detta en katastrof för åkeriföretagen, företag som utför livsviktiga transporter och får samhället att fungera. Många åkerier berättar att de inte vet hur de ska klara de ökade kostnaderna vilket gör läget akut. Nu måste ni som politiker börja ta ansvar och nödvändiga beslut. Till att börja med måste skatten på drivmedel sänkas.
DEBATTARTIKEL
Vrid tillbaka klockan och rädda åkeriföretagen
DEBATT
Att införa ett nytt ”Nordpool” för dieselpriset är fel väg att gå. Energi, oavsett i vilken form, ska inte kosta olika beroende på var i landet man bor – inte heller om man kör privat, i tjänsten eller om man kör transporter i kommersiellt syfte. Om vi vill bibehålla bilden av Sverige som ett solidariskt land, måste vi faktiskt leva som vi lär.
Skatt på skatt är opassande, omoraliskt och uppfattas av gemene man som ”girigt”. Sverige – vi har ett problem. Men det finns lösningar – om bara den politiska viljan finns. Frågan är bara om den viljan verkligen finns?
Att införa ett nytt ”Nordpool” för dieselpriset är fel väg att gå. Energi, oavsett i vilken form, ska inte kosta olika beroende på var i landet man bor – inte heller om man kör privat, i tjänsten eller om man kör transporter i kommersiellt syfte. Om vi vill bibehålla bilden av Sverige som ett solidariskt land, måste vi faktiskt leva som vi lär.
Skatt på skatt är opassande, omoraliskt och uppfattas av gemene man som ”girigt”. Sverige – vi har ett problem. Men det finns lösningar – om bara den politiska viljan finns. Frågan är bara om den viljan verkligen finns?
Norsk transportnäring kräver krispaket för att rädda åkerierna
I Norge liksom i Sverige oroas transportbranschen över det skenande dieselpriset. Norges Lastebileier-Forbund, NLF och Logistik og Transport, NHO LT, har därför skrivit ett gemensamt brev till den norska finansministern där de kräver snabba åtgärder för att förhindra en konkursvåg i den norska åkerinäringen.
DEBATTARTIKEL
Åkeridöden är här – och den har bara börjat!
DEBATT
Många oroas över de skenande bränslepriserna och spår att konkurser och arbetslöshet kommer att slå hårt mot transportnäringen i Sverige. För Tobias Krans har ”spådomen” om den kommande arbetslöshetsvågen redan slagit till med full kraft. Åkeriet som han arbetar på har varslat samtliga anställda.
Läs hans debattartikel…
Många oroas över de skenande bränslepriserna och spår att konkurser och arbetslöshet kommer att slå hårt mot transportnäringen i Sverige. För Tobias Krans har ”spådomen” om den kommande arbetslöshetsvågen redan slagit till med full kraft. Åkeriet som han arbetar på har varslat samtliga anställda.
Läs hans debattartikel…
Debattartikel
Bedrövad åkare: De höga bränslepriserna börjar få otroliga följder
Det går inte längre att prissätta en transport på grund av att bränslepriset ändras hela tiden. Bränsletillägget hjälper inte heller på ett effektivt sätt eftersom det regleras för långsamt. Ser man till anläggningssidan, lär kommunerna som anlitar dessa transportörer knappast kompensera bränslepriset mer än årsvis.