I förra veckan genomfördes en nationell cabotageinsats i region Syd, i trakterna runt Helsingborg närmare bestämt. Och insatsledaren Farid Johansson summerar insatsen i positiva ordalag.
- Det har varit fyra intensiva och varma dagar, men jag är nöjd med utfallet, säger han till Proffs.
Utöver 13 otillåtna cabotage stoppades även en chaufför som nu misstänks för drograttfylla.
Cabotage
Listar alla artiklar taggade med: Cabotage
”Okunskap” blev en dyr historia – i Strängnäs
Trafikpolisen i Eskilstuna vinkade rutinmässigt in ett trailerekipage för kontroll vid Biskorpskvarn strax söder om Strängnäs. Under färdskrivarkontrollen konstaterades det att fordonet hade framförts i som mest 117 km/tim. Men det fanns även andra brister som gjorde att åkeriet snart fick ta emot ett krav på förskott av sanktionsavgift. En inte helt obetydlig summa.
Polskt åkeri krävdes på 60 000 för otillåten transport
En polskregistrerad dragbil med trailer stoppades i torsdags för rutinkontroll i Helsingborg. Ganska snart fattade bilinspektör Oscar Davidson misstankar om att transporten inte var laglig. Misstankar som växte sig allt starkare vid kontrolltillfället.
Cabotageärendena fortsätter att sysselsätta trafikpolisen...
Cabotageärendena fortsätter att sysselsätta trafikpolisen...
Dålig koll på transportdokumenten kostade 120 000
Ett utländskt trailerekipage vinkades in för kontroll på Långeberga kontrollplats utanför Helsingborg i tisdags. Det skulle visa sig att varken transportören eller chauffören av den bulgariska dragbilen hade riktigt full koll på läget. Något som blev dyrt för åkeriet och som dessutom fördröjde transporten cirka ett dygn.
Åkeri saknade trafiktillstånd – speditör misstänks för brott mot beställaransvaret
Trafikpolisens kontroll på E6 vid Lundåkra, strax söder om Landskrona på onsdagen, gav resultat ganska omgående. Två av ekipagen som stoppades körde båda olagligt.
Bilinspektören: ”Den värsta sneddragningen jag har varit med om”
Alla har vi bra dagar – och dåliga dagar. Och så finns det vissa dagar som är bra, men på ett dåligt sätt. En sådan berättar bilinspektör Daniel Ferm om när vi träffar honom på polisens kontrollplats vid Långeberga strax utanför Helsingborg.
- Allt som jag kontrollerade hade brister. Precis allt, säger Daniel.
Läs även om ”3,5-tonnaren” som (bland annat) rapporterades för otillåtet cabotage.
- Allt som jag kontrollerade hade brister. Precis allt, säger Daniel.
Läs även om ”3,5-tonnaren” som (bland annat) rapporterades för otillåtet cabotage.
Brott mot yrkestrafiklagen avslöjades efter bromshaveri på E6
När trafikpolis Farid Johansson befinner sig på E6 strax söder om Helsingborg i syfte att hämta in ett lastbilsekipage för rutinkontroll, får han ett anrop från sina kollegor som berättar att det står en havererad lastbil en bit längre norrut på den hårt trafikerade motorvägen. Han beger sig dit, vilket blir upptakten till ett tidsmässigt utdraget ärende – men också ett snabbare.
Polsk/dansk åkerikoncern fick betala miljonböter efter omfattande fusk
Natten mot den 5 september förra året hade en cirka 75 man stark polisstyrka från Sydöstjyllands-polisen gjort sig redo för en större insats.
Under natten genomfördes kontroller/rannsakningar av omkring 100 lastbilar som hade parkerat vid ett företag i Koldingområdet. Likaså gjordes husrannsakan i andra lokaler som företaget förfogade över.
Under natten genomfördes kontroller/rannsakningar av omkring 100 lastbilar som hade parkerat vid ett företag i Koldingområdet. Likaså gjordes husrannsakan i andra lokaler som företaget förfogade över.
Skulle betala 120 000 – stack – stoppades på nytt
Bristfällig dokumentation och brott mot utstationeringsdirektivet renderade i en samlad sanktionsavgift om 120 000 kronor. Transportören har tidigare gjort rätt för sig, men den här gången väntade chauffören ut klampningstiden för att därefter avvika. Utan att betala.
Den taktiken skulle dock visa sig vara allt annat än framgångsrik …
Den taktiken skulle dock visa sig vara allt annat än framgångsrik …
Transporten försenades en vecka efter otillåtet cabotage
Det fortsätter att strömma in sanktionsavgifter från utländska åkerier till Transportstyrelsen - även om det emellanåt tar lite längre tid innan betalningarna görs. Ett sådant exempel stod nyligen ett polskt åkeri för, där det tog nästan en hel vecka innan sanktionsavgiften registrerades på den svenska statens konto.