Debatt

Listar alla artiklar taggade med: Debatt

DEBATTARTIKEL
Jo, tungt gods behöver faktiskt lastsäkras. Foto: Polisen

Nils Andersson, MariTerm AB:

Dags att avliva myter om lastsäkring innan någon avlider

Nyligen avgjordes ett fall i Växjö tingsrätt där en lastbilschaufför dömdes mot sitt nekande till böter för bristande lastsäkring. Bakgrunden är att chauffören fick göra en kraftig undanmanöver med lastbilen för en annan bilist och tappade då en häck med gasflaskor i backen men lyckligtvis kom ingen till skada. Chauffören hävdade att ett 4-tons spännband säkrar fyra ton gods och eftersom godset vägde två ton var det fullt tillräckligt att säkra med en överfallssurrning. Trots att detta bevisligen var felaktigt, gasflaskorna åkte av flaket, säger chaufför att han tänker fortsätta att säkra gasflaskorna som han alltid har gjort.
DEBATTARTIKEL

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet:

”74-tons lastbilar omöjliggör tåggods”

Miljön har varit ett starkt skäl för att tillåta 74 tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. Tunga lastbilar påstås dessutom sänka fraktkostnader och stärka näringslivets konkurrenskraft. Men att miljön skulle bli bättre av tyngre fordon, håller Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet inte med om. Inte heller tror man att fraktkostnaderna kan sjunka. ”Med återuppbyggd logistik och rättvisa konkurrensvillkor kostar järnvägsfrakt bara bråkdelen av frakt med lastbil”, skriver man i en debattartikel som du kan läsa i sin helhet här:
DEBATTARTIKEL
Ointressant polis. Åkaren i Sverige menar att polisledningen saknar allt intresse för i synnerhet kontroller av den yrkesmässiga trafiken. Varken fordon eller person på fotot har med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren/arkiv

Åkaren i Sverige om ”Octet-strulet”:

”Polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning”

Polisens möjligheter att kontrollera kör- och vilotider är under hösten kraftigt reducerad, och allt grundar sig på polisledningens ointresse för övervakningen av den yrkesmässiga trafiken. För att prata klarspråk – polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning och då i synnerhet den yrkesmässiga trafiken. Utarmningen av trafikpolisen är det tydligaste beviset på att trafikfrågorna är nedprioriterade.