Regering och riksdag har det yttersta ansvaret för landets väl och ve. Att kunna bedriva företagande torde vara en självklarhet, men så är inte situationen idag. Brott skall inte löna sig, den uppfattningen ställer majoriteten av svenska folket upp på.
Men när det gäller transporter blir situationen något märklig. Helt plötsligt är det OK att det stjäls diesel, att fordonen rullar med allvarliga tekniska brister och att tillstånd för yrkesmässig trafik saknas.
Debatt
Listar alla artiklar taggade med: Debatt
Fel signaler med ”lönsamhetsdebatt” bland miljonekipage?
Detta hopplösa väntande och vältande av frågor och svar gör mig och många andra både frustrerade och nedstämda? Frågan är, vad görs i maktens korridorer för att rädda svensk åkerinäring? Varför säljer man så fegt ut oss och vår näring till lägstbjudande? För det är precis vad man gör idag.
Thomas Morell:
Det är något märkligt med det svenska rättssystemet
Att följa lagar och regler är för de flesta av oss ganska naturligt. Likaså är rättsuppfattningen hyggligt i takt med lagstiftningen - man vet helt enkelt vad som är rätt eller fel.
Men ibland slirar själva systemet högst betänkligt! Låt mig ge ett par exempel.
Girighetens fula tryne styr transporterna!
Under de senaste åren har den olagliga trafiken inom transportnäringen ökat dramatiskt. Det är flera aktörer i kedjan som åsidosätter gällande lagstiftning, och överträdelserna är omfattande. I förra veckans avsnitt av Uppdrag granskning visades en bild av de svenska transporterna som få människor utanför branschen känner till.
Den perfekta samhällsmedborgaren – en buse!
På annat sätt än så som rubriken lyder kan man inte tolka myndigheters och försäkringsbolags agerande.
Att vistas ute i trafiken med bromslösa och falskskyltade fordon är för de flesta fråga om allvarliga brott Att fordonen dessutom är avregistrerade sedan fem år och därmed inte kan skattas och försäkras gör det hela än allvarligare.
Prisjakt sätter liv på spel
Återigen har polisen stoppat en rattfull utländsk förare i ett tungt fordon. Den här gången var föraren så gravt berusad att han tappade medvetandet under polisingripandet!
I fredags omkom en kvinna på E20 när en utländsk förare förlorade kontrollen över sin fordonskombination.
Nu har ”någon” på Transportstyrelsen vaknat!
SJ ställer in hundratals avgångar ? och hänvisar till det rådande väderläget. Tågen är fullpackade med snö och is och kan inte köras.
Gång på gång, varenda vinter, är det samma visa. Om det inte beror på nedisade järnvägsfordon, så är det växlar som krånglar eller snö och isbildning på spåren som ställer till det.
Polisen har kört vilse?
Svensk polis har fått en ekonomisk och praktisk förstärkning under ett antal år. Regeringen satte målet 3000 nya poliser. År 2010 nåddes målet, men var hittar vi dessa nya, och gamla poliser? Inte inom trafikenheterna i alla fall. Sveriges Åkeriföretag efterlyser därför de försvunna polistjänsterna.
Trafikpolisen – tack och adjö!
De senaste åren har den olagliga yrkesmässiga trafiken bokstavligt talat exploderat på våra vägar. Konsekvenserna av detta är långt allvarligare än enbart "trafikbrott". Det handlar om olaglig verksamhet med fängelse i straffskalan, stölder och försäljning av smuggelsprit, för att nämna några av effekterna.
Thomas Morell, Sveriges Åkeriföretag:
Kriminalitet slår hårt mot åkerinäringen
Varje vecka, ibland varje dag, drabbas företagare inom åkerinäringen av kriminalitet. Sveriges Åkeriföretag välkomnar att myndigheterna och media uppmärksammar detta och att det förhoppningsvis leder till en rejäl upprensning. Många i branschen har drabbats hårt av de brott som alltför ofta inte blir uppklarade. Vi har i flera år påtalat för polis, tull och andra myndigheter samt berörda ministrar att detta är ett allvarligt hot och ett underskattat problem hos landets makthavare.