Elfordon

Listar alla artiklar taggade med: Elfordon

Anadolu Izuzus helelktriska Big-e för sista milen-leveranser. Foto: Anadolu Izuzu.

Anadolu Isuzu introducerar helelektriska Big·e

Turkiets kommersiella fordonsmärke Anadolu Isuzu som tillverkar medelstora fordon inklusive lastbilar, använder nu sin 40-åriga erfarenhet inom det kommersiella fordonssegmentet inom mikromobilitetsområdet. Anadolu Isuzus nya elfordon Big·e, utvecklad och producerad helt och hållet i Turkiet med företagets FoU- och innovationskraft, har funktioner som kommer att ändra definitionen av sista milen-transporter och göra skillnad särskilt i storstäder.
TUAL:s PowerBank kan bytas ut på bara fem minuter och gör fordonet mer oberoende av den bristande laddinfrastrukturen, Foto: TUAL.

TUAL vinner pris för sin Powerbank

TUAL är en betyande innovatör inom laddningslösningar för elektriska kommersiella fordon. I går meddelade de att de vann ett prestigefyllt finansieringspaket från Advanced Propulsion Centres (APC) Technology Developer Acceleration Program (TDAP) som ska påskynda introduktionen på marknaden för deras toppmoderna PowerBank Pro-Charging-produkt med vilken de vill revolutionera laddning av fordonsflottor och öka dessas produktiviteten för elektriska kommersiella fordon.

Röda siffror för samtliga fordonsslag i augusti

Mobility Swedens nyregistreringsstatistik i augusti uppvisar röda siffror för samtliga fordonsslag. Personbilsregistreringarna minskar och uppvisar en fortsatt svag privatmarknad för elbilar. De tunga fordonen har haft en tuff månad som till stor del beror på rekordregistreringar i fjol för tunga lastbilar och försenade leveranser av upphandlade bussar. För att vända den negativa trenden krävs styrmedel och incitament som främjar föryngring av fordonsflottan.
Kina vill verkligen in på den europeiska marknaden med såväl fordon som transporter. Foto: BYD/Proffs arkiv.

Kina kringgår EU:s tullar på elfordon

Kina köper in sig på företag i väst, inte minst på lastbilssidan. Kinesiska lastbilar kommer in på EU:s marknad, Kina har gått med i IRU för att kunna transportera mer i väst under TIR-systemet och personbilsmarknaden svämmar över av en mängd olika kinesiska märken. Samtidigt försöker Kina kringgå de särskilda tullavgifterna och kommer att dra EU infor Världshandelsorganisationen (WTO) angående tullarna gällande de kinesiska elfordonen. Hur påverkar allt detta oss?