Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.
EU
Listar alla artiklar taggade med: EU
Eftermontering av smarta skrivare kan kosta 15,9 miljarder euro
Att eftermontera smarta färdskrivare i tunga fordon är förvisso dyrt, men fördelarna uppväger kostnaderna, står det i EU-rapportens slutledning där det konstateras att eftermontering är rätt väg att gå men med ett längre tidsperspektiv än det föreslagna, januari 2020.
Nytt valår – nya (tomma) löften..?
Elektronisk fraktsedel ett steg mot schystare konkurrens?
Den 23 januari presenterade Jens Nilsson (S), rapportör i EU:s cabotagegrupp som arbetar med EU:s mobilitetspaket, de förslag han vill att EU:s Transportutskott ska ta ställning till. En del av förslagen är radikala, men han tror på dem. Att debatten kommer att bli het, står klart.
Riksdagen:
Avstånd mellan kombiterminaler inget som EU ska bestämma
EU:s förslag om att införa ett maxavstånd mellan terminaler där man lastar om gods för vidaretransport med annat trafikslag går för långt. Det anser Riksdagen som lämnar ett motiverat yttrande till EU om att förslaget strider mot subsidiaritetsprincipen. Det vill säga principen om att beslut ska fattas så effektivt och så nära medborgarna som möjligt.
Brexit dåligt för Storbritannien – men inte för DAF
Rubriken är hämtad från engelska Transportnews. Brexit anses av många inte vara i Storbritanniens bästa ekonomiska intresse och man hoppas på att en förnuftig överenskommelse ska göras med EU, skriver tidningen.
Girteka vill ha strängare cabotageregler
Den litauiska och många gånger omstridda transportjätten Girteka backar upp den norska åkeriorganisationen Norges Lastebileier-Forbund, NLF, i kampen mot den massiva liberaliseringen i cabotageregelverket som EU föreslår i sitt mobilitetspaket. NLF har därför bjudit in Girteka till en transportkonferens för att berätta om sin företagsmodell och om sina ambitioner för bland annat den norska marknaden.
Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet
Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.
Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål
Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infrastrukturplaneringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.
Varför river Ikeas kontroller upp fackets känslor?
En starkare trafikpolis, stramare regler för cabotage och ett skrotat kombidirektiv hade enligt mitt förmenande till stor del kunnat stävja den här typen av brottslighet.
Men vad vill EU göra?