Regeringen beslutade den 1 juni att ändra reglerna om ansvar vid överträdelser av EU:s cabotageregler för lastbilstrafik. Regeländringen ska göra det tydligare att sanktionsavgifter ska utfärdas om en lastbilstransport bryter mot EU:s bestämmelser i Sverige.
EU
Listar alla artiklar taggade med: EU
EU vill ställa högre krav på lätta transporter
EU-medlemsstater rapporterar om ett ökat användande av lätta transportfordon i kommersiell verksamhet. Dessa fordon omfattas inte av samma regelverk som de tunga fordonen och kontrollerna blir svårare att genomföra i detalj, vilket har öppnat för oseriösa transportörer att konkurrera.
Kommissionen föreslår:
Fritt antal cabotagetransporter inom fem dagar
Idag tog EU-kommissionen beslut om förslag till hur det framtida regelverket ska se ut i det så kallade vägtransportpaketet. Det är en diger lunta med text som presenteras.
Mycket har ni kunnat läsa om tidigare här på tidningenproffs.se, men onsdagens "skräll" stavas nog ändå "cabotage".
Vägtransportpaketet:
PROFFS har läst förslaget – som blir offentligt i morgon
Proffs har redan nu tagit del av EU-kommissionens lagförslag i sin helhet. Här berättar vi om de viktigaste punkterna, kryddat med kommentarer från Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD).
M och MP förklarar ”förvirrande” EU-röstning
När Transportutskottets resolution förra veckan röstades igenom i EU-parlamentet, uppstod frågetecken kring hur Moderaterna och Miljöpartiet röstat.
Vi har frågat hur de tänkte.
Jubel om ”Vägtransportpaket” riskerar fastna i halsen
Rosengren: ?Vad vill M och MP ? egentligen??
Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora Vägtransportpaket, röstades ännu en gång igenom i sin helhet när parlamentet i plenum i Strasbourg sade sitt den 18 maj. Det talas om optimism och pessimism, men mindre om hur våra svenska politiker röstade om resolutionen. Det har vi tagit reda på.
Europeisk vägmyndighet och tuffare cabotageregler?
Snart öppnas EU:s vägpaket för allmän insyn
Vid Europaparlamentets session i Strasbourg den 17 maj, ska EU-kommissionen dra upp riktlinjerna för första delen av sitt stora vägpaket. Exakt vad paketet kommer att innehålla är ännu inte känt. Kommissionen har många förslag och önskemål att ta ställning till inför det slutgiltiga tillkännagivandet den 31 maj.
Proffs har pratat med Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD), liksom med HSS och TIA om vad de hoppas och tror om vägpaketet.
ACEA kräver hårdare tag mot Adblue-fusk
Hårdare straff och förbud mot annonsering
De europeiska lastbilstillverkarnas intresseorganisation European Automobile Manufacturers Association, ACEA, i Bryssel kräver nu åtgärder för att förhindra manipulerade utsläpp. Bakgrunden är att det dykt upp en rad tillbehör på marknaden som gör det möjligt att gå förbi SCR-systemen på Euro 6-certifierade fordon. Uteblir AdBluetillförseln blir det ingen minskning av NOx-utsläppen.
Åkerijättar tycker till om parkeringsproblemen
Den bedövande konkurrensen på vägarna omfattar även parkeringsplatserna. Den svenska infrastrukturen mäktar dåligt med att erbjuda uppställningsplatser för det stora antalet lastbärare som dagligen trafikerar våra vägar.
Transportstyrelsen får backa om ”hyttvila”
I tidningen Transportarbetarens nätupplaga kunde vi nyligen läsa om att EU:s generaladvokat har sagt sitt i fråga om att hålla ordinarie veckovila i hytten. Generaladvokaten menar att detta inte är tillåtet.