Förarbristen i Polen allt allvarligare Personalkrisen i den polska transport- och logistikbranschen blir mer och mer dramatisk. Kriget i Ukraina har gjort situationen ännu värre.
Förare från tredje land kan köra enligt lagen Chaufförsbristen leder till att transportörer vänder blicken mot länder utanför EU och tar in förare från så kallat tredje land. Att använda den möjligheten kräver dock att företaget vet vad som krävs av dem. Gäller utländska körkort även i företagets land? Måste föraren kanske göra kompletterande prov?
Sveriges nya röst i EU:s transportutskott Marita Ulvskog (S), Peter Lundgren (SD), Jens Nilsson (S) och Johan Danielsson (S) är fyra namn som svensk transportnäring förknippar starkt med EU:s transportutskott och framtagandet av mobilitetspaketet som nu håller på att implementeras. Nu är det Erik Bergkvist (S) som ska ta över stafettpinnen och vara Sveriges röst i transportutskottet.
Polen tog in 106 599 förare från tredjeland förra året Polen fortsätter att utfärda förartillstånd enligt löpande band-principen. Under förra året slog man återigen ett nytt rekord. Importen av chaufförer från tredjeland är omfattande.
Mobilitetspaketet driver litauiska åkerier mot konkurs Den litauiska åkeriföreningen Linava hävdar att införandet av de nya reglerna i mobilitetspaketet har gjort att böter för överträdelser av detsamma har ökat. Det menar Linava kan försätta litauiska åkerier i konkurs. Linava vill också se fler förartillstånd till förare från tredje land.
”Tjuvjakt” på chaufförer Konkurrensen om lastbilschaufförer i Tyskland är sådan att lastbilschaufförer till och med ”tjuvjagas” på rastplatser med erbjudanden om att arbeta för konkurrerande företag och lovas en bonus på 3 000 euro om de skriver på ett anställningsavtal. Samtidigt har det blivit svårare att rekrytera polska chaufförer.
Klampades i åtta dygn efter dålig lastsäkring När trafikpolisen i Helsingborg, torsdagen den 8 september, stoppar ett polskt ekipage för rutinkontroll visar det sig att föraren saknar förartillstånd. En titt in i trailern ger vid handen att vederbörandes kunskaper i lastsäkring hade betydligt mer att önska. Polisen hindrade därför fortsatt färd tills både lastsäkringen och förartillståndet var fixat. Något som skulle visa sig dra ut på tiden.
Polen drömlandet för litauiska åkerier att etablera sig i Enligt siffror från Linava, Litauens åkeriförbund, har 800 litauiska transport- och logistikföretag med en sammanlagd fordonsflotta på 8 000 fordon, etablerat sig utanför Litauen. Polen är det överväldigande mest populära landet för litauiska åkerier som vill etablera ett utländskt dotterbolag. Det handlar om ekonomi, tredje landsförare och EU:s mobilitetspaket.
Åkerifrustration i Polen när körkortsprov måste göras på polska I ett argt formulerat uttalande riktar sig Polens transport- och logistikförbund (TLP) mot den polska regeringen för att ha infört en "språklig barriär" för rekryteringen av lastbilschaufförer från tredje länder (länder utanför EU).
Åkeriet: Vi tänker inte betala någonting Söndagen den 13 februari är det full fart på kontrollplats Långeberga i Helsingborg och innan kvällen är slut har bilinspektörerna Daniel Ferm, Oscar Davidson och Tommy Berg, klampat två ekipage utanför polishuset efter att de landat i otillåtna cabotage. Medan Daniels ekipage betalar sanktionsavgiften om 60 000 kronor på onsdagen, blir Davids och Tommys polska ekipage en följetong.