Fordonsjuristen

Listar alla artiklar taggade med: Fordonsjuristen

  Från vänster Bo Ericsson och Tommy Carnebo som föreläste om den skadade elbilens resa från olycksplats till skadeverkstad. Foto: Fordonsjuristen.

Risker med skadade elbilar kräver ny kunskap

Risker med skadade elbilar kräver ny kunskap och korrekt handhavande. Bo Ericsson, Fordonsjuristen och Tommy Carnebo, specialist på risker med EV fordon från Dafo Vehicle Fire Protection, föreläste om den skadade elbilens resa från olycksplats till skadeverkstad. Deltagarna på webbinariet var skadeverkstäder, kommuner, försäkringsbolag och bärgare. Dessa kommer i kontakt med det skadade elfordon och ska agera, men har olika förutsättningar att förhålla sig till.
Förutom inköpspriser och andrahandsvärden gäller det att ha koll på tillverkarnas specifikationer kring räckvidd och laddkapacitet. Foto: Fordonsjuristen.

Köpa elfordon? Tänk noga igenom innan

På en marknad där den ena elbilstillverkaren efter den andra dumpar priser på löpande band samtidigt som nästa modell alltid är ”lite bättre”, är det inte lätt att vara konsument. De betydligt högre inköpskostnaderna i förhållande till en bil med förbränningsmotor hindrar många från att byta till eldrift. De som ändå gjort det riskerar i många fall att bli rejält missnöjda den dag de vill byta sin elbil. Detta gäller inte enbart köp av personbilar.
Litiumjonbatteri. Foto: Bo Ericsson, Fordonsjuristen.

EU-direktiv ”eviga livet” för elbilsbatterier?

Batteriåtervinning håller på att bli en miljardindustri och många vill vara med och slåss om kakan. Det mest hållbara vi kan göra är självklart att reparera och låta batterier leva så länge som möjligt. Den förväntade livslängden för elbilsbatterierna har vida överskridit de första förutsägelserna. ”Därmed kommer mängden kasserade batterier att öka kraftigt först om några år”, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.