Fordonsjuristen

Listar alla artiklar taggade med: Fordonsjuristen

Fordonsjuristen vill hellre att man senarelägger skiftet till vinterdäck. Inte minst för att minska däckbyten som utförs genom svartarbete som inte alltid har rätt kompetens.

Fordonsjuristen: Varför utöka skiftestiden till sommarhjul?

Varför utöka skiftestiden till sommarhjul med ytterligare två veckor? Den frågan ställer sig Fordonsjuristen i anknytning till att regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda och ta fram förslag till ändringar när det gäller tidsperioden för förbud mot användning av dubbdäck. Utgångspunkten för utredningen och förslagen ska vara att tiden då det är tillåtet att använda dubbdäck på våren förlängs med två veckor.
Foto: Pierre Kjellin och till höger foto av Joel Thungren, Försvarsmakten.

Svenska Fordonsbranschen: ”Därför vill vi att våra verkstäder deltar i civilförsvaret”

Den 18 januari tog regeringen det första steget mot ett införande av civilplikten då man beslutar om att återaktivera denna. I en krigssituation kommer de medborgare och verksamheter som ingår i civilplikten att bli centrala för att vårt samhälle ska kunna fortsätta att utföra den allra viktigaste och livsnödvändiga servicen för alla oss medborgare. Det handlar om allt från livsmedelsförsörjning till sjukvård och omsorg.
DEBATTARTIKEL
 ”Vi glömmer att bilskatter finansierar en stor del av välfärden”, skriver Bo Ericsson i sin debattartikel. Foto: Pia Ericsson.

Bilens många positiva aspekter pratar vi inte om

DEBATT: Bilen har bidragit starkt till de förändringar som skett i samhället under de senaste 100 åren och har därmed bidragit till den ekonomiska tillväxten och det ökade välståndet. Debatten kring bilar och bilanvändning har en negativ klang då den gäller utsläpp av växthusgaser, lokala luftföroreningar, trafikolyckor, köer och dåliga vägar. Detta är helt centrala utmaningar som tas på största allvar, både av myndigheterna och av bilindustrin själv. ”Samtidigt pratar vi inte om bilens många positiva aspekter som ofta är helt underskattade, här råder det fullständig tystnad”, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.